Çerezleri kullanmamız için izninizi yönetme aracımız geçici olarak çevrimdışı. Bu nedenle, çerez kullanımına izin vermenizi gerektiren bazı işlevler eksik olabilir.
IŞIK LABORATUVARINDAN GELEN İNOVASYON.
BMW Laserlight’ı yaratıcısından dinleyin.
27.05.2020
Bi-Xenon farlar, LED farlar ve şimdi de Laserlight farlar… Otomotivde ışık teknolojisinin evrimi oldukça heyecan verici bir yolculuk. Bu evrimin öncüleri ise BMW ve Dr. Abdelmalek Hanafi. BMW Group’ta Işık Mühendisi olarak çalışan Dr. Hanafi, bize ışığa olan tutkusunu anlatıyor ve BMW Laserlight konusunda bizleri ‘aydınlatıyor’.
Dr. Abdelmalek Hanafi’yi bulacağınız yer muhtemelen karanlık bir oda olacaktır. BMW Group'un ışık laboratuvarı, Münih'teki Araştırma ve İnovasyon Merkezi'nin bodrum katında, sanki oraya gizlenmiş gibi duran uzun ve dar bir odaya kurulmuş. Burada mühendisler BMW Group’un Dinamik Laser-Light Programı üzerinde çalışıyor. Hanafi, kablolar, ışık diyotları ve diğer sayısız teknik araç arasında çalışmaktan oldukça mutlu. “Işık, evrenin sonsuz büyüklüğünü ve küçüklüğünü araştırmamızı sağlayan araçtır.” diyor.
Dr. Abdelmalek Hanafi, BMW Group'taki Dinamik Laser-Light Programında mühendis olarak görev alıyor.
IŞIK TUTKUSU
Dr. Hanafi’nin ışığa olan ilgisi, çalışmaları hakkında konuşurken açıkça görülüyor. “Fotonlar ışık hızında, yani saniyede 300.000 km hızla ilerler, mümkün olan en yüksek hızda... Bu hızda ışığın özelliklerini kullanarak, evrenin sonsuz büyüklüğünü keşfedebiliriz.” Kuantum fiziğine aşina olmayanlar için bu konu çok bir şey ifade etmeyebilir ancak bu düşünceler Dr. Hanafi’nin günlük yaşamının bir parçası.
Dr. Hanafi, aslında BMW'deki işiyle birlikte ışık tutkusunu geliştirmiş. Fransa'da fizik eğitimi alırken ileride yapmak istediği şeyin lazer teknolojisini araştırma ve geliştirme olduğunu keşfeden Dr. Hanafi, mütevazı bir şekilde şunları söylüyor: “Özellikle fotonik, kuantum mekaniği ve elektromanyetik dalgalar alanlarında iyiydim.” Dr. Hanafi, on yıl önce henüz BMW'de çalışmaya başlamamışken diğer işlerinin yanı sıra Kuzey Amerika'da telekomünikasyon alanında bir lazer geliştirmiş.
Küçük ancak sürekli büyüyen bir ekiple birlikte Dr. Hanafi ve Dr. Helmut Erdl, yoğun parlaklığa sahip lazer temelli beyaz bir ışık kaynağı geliştirme üzerine çalıştılar. Çalışmalarının amacı, gece sürüşünü daha güvenli hale getiren iyi bir görüş seviyesi elde etmekti. Görevlerini başarıyla tamamladılar ve far konusunda bir devrim yarattılar. Aydınlatma mesafesini geliştirmek için kullanılan Laserlight farlar, 600 metreye kadar uzanan ve geleneksel LED'lerden çok daha uzun bir menzil sağlıyor.
Helmut Erdl (solda) ve Abdelmalek Hanafi birlikte çalışarak BMW Laserlight’ı geliştirdi.
TASARIMCILAR İÇİN BÜYÜK AVANTAJ
2014 sonbaharında BMW i8, yeni geliştirilen yenilikçi ışık sistemleri ile donatılmış ilk seri üretim otomobil oldu. O zamandan bu yana bu otomobil teknolojisi, BMW X7 dahil olmak üzere BMW Model Programı’nda yer alan birçok otomobile dahil edildi. Dr. Hanafi, BMW'nin lüks SAV'ı BMW X7’nin ayrıcalıklı özelliklerinden biri olan lazer farları geliştirmenin haklı gururunu yaşıyor. Lazer farlar, görüşü artırmasının yanı sıra hem tasarımcıları hem de teknisyenleri mutlu ediyor. Hanafi “Lazer farlar normal farlardan çok daha az yer kaplar” diyor, “Lazer farlar bu durumda da bi-xenon farlara ve halojen ışığa kıyasla daha avantajlı.”
Işığın bir sanat eseri olarak öne çıktığı lazer farlar, BMW X7'nin görünümünü zenginleştiriyor.
" Fotonların ilerlediği ışık hızında yani 300.000 km’de, evrenin sonsuz büyüklüğü keşfedilebilir. "
Peki, Dr. Hanafi’den Laserlight’ın çalışma prensibini basit ve anlaşılır bir şekilde açıklamasını istesek? "Mavi bölgedeki en fazla enerjiye sahip yarı iletken lazer diyotlar, sarı fosforlu bir yansıtıcıyla karşılaştığında beyaz ışığa dönüşür.” diyor. Şöyle ki, lazer ışığı çok küçük bir alanda büyük miktarda enerji oluşturur, bu nedenle lazer farlar aynı fotometrik performansı sağladığı LED farlardan yaklaşık yüzde 30 daha az enerji gerektirir. Bu özelliği lazer farları oldukça etkili hale getiriyor, bu da sürücüler için daha iyi görüş anlamına geliyor. Ayrıca otomatik ışık sensörü karşıdan gelen otomobilin farlarını algıladığında kısa farlara geçiş yaptığı için aslında lazer farların kullanımı oldukça kolay. Bu özellik herkes için avantajlı zira uzun farlar karşıdan gelen sürücülerin gözünü alabilir.
Kompakt tasarımlarıyla lazer farlar, LED farların mükemmel bir parçası haline geliyor. Böylece yakın iş birliği içinde çalışan otomobil tasarımcıları ve mühendisler için bir kazan-kazan durumu oluşuyor. Malum, tasarımcılar tüm otomobilin biçimini estetik ilkelerine göre geliştirir. Bu süreçte BMW farlar genel tasarıma dahil edilir. Hanafi “Mühendisler olarak tasarımcıların isteklerine saygı duyuyoruz ve bunları gerçeğe dönüştürmek için elimizden gelenin en iyisini yapıyoruz.” diye belirtiyor.
Hanafi, BMW X7 ile yapılan bir test sürüşünde bu özelliğin gerçek koşullarda nasıl çalıştığını gösteriyor. Hanafi, bu lüks SAV ile Münih’in dışında kalan arka yolları geziyor. Karşıdan gelen bir trafik olmadığından LED farlar karanlığı en uzak noktaya kadar aydınlatıyor. Hanafi, sonra BMW X7'nin hızını 80 km/sa’e çıkarıyor ve gece aniden gündüz gibi aydınlanıyor. BMW Laserlight, tüm yolu neredeyse 800 metre boyunca aydınlatıyor ve gece sürüş deneyimini tamamen yeni bir seviyeye taşıyor. Devrim niteliğindeki bu buluşun haklı gururunu yaşayan Dr. Hanafi’nin yüzündeki gülümseme de aynı yoğunlukla parlıyor.
Dr. Abdelmalek Hanafi, lazer farların öncülerinden biri.
AŞILMAYI BEKLEYEN YENİ ZORLUKLAR
Bu başarı, BMW farlarındaki diğer yeniliklere ve gelişmelere de ilham kaynağı oluyor. Hanafi'nin Laserlight programı için büyük planları var. Lazer far, yalnızca “bir kavramın ispatı” niteliğindeydi; yani LED ışıklarla birleştirilen Laserlight teknolojisinin iyi sonuç vereceğini gösteren bir kanıt ortaya kondu. Hanafi, departmanın hedefleriyle ilgili olarak şunları söylüyor: “Başarmak istediğimiz daha çok şey var. Hem güvenliği hem de sürüş deneyimini daha da geliştirmek istiyoruz.” Ancak bu, özellikle otonom sürüş alanında artan sayıdaki asistan sistemleri kolay olmayacak. Hanafi sözlerine şöyle devam ediyor: “Kendi kendine giden otomobiller pratikte robotlardır. Bu otomobiller, çevreleriyle kurdukları iletişime bağımlı olarak çalışır. Bu birçok uygulamaya olanak sağlarken bir dizi zorluğu da beraberinde getiriyor.
Işık sistemlerindeki gelişmiş teknoloji, örneğin, Çin'de popüler olan yazı veya küçük semboller gibi bilgiyi göndermek ve almak için kullanabileceğiniz uygulamalar dahil başka birçok olanak da sağlıyor. Hanafi ve ekibi bu teknoloji üzerinde çalışmaya devam ediyor, “Daha yeni başlıyoruz.” diyor. Onu bu kadar mutlu eden de tam olarak bu. Hanafi’nin geliştirdiği lazer far, daha önce mümkün olmayan konseptler için bir sıçrama tahtası görevi görecek. Bu, BMW için şirketin önümüzdeki birkaç yıl içinde birçok yeniliğe imza atacağı anlamına geliyor. Dr. Abdelmalek Hanafi ise, büyük tutkusu olan ışığın dünyasını daha uzun yıllar keşfetmeye devam edecek gibi duruyor.
*Fotoğraflar: Regina Recht; Yazar: Esther Acason, Nils Arnold | Yazı için kaynak: www.bmw.com/en/innovation/dr-hanafi-and-the-bmw-laserlight.html
27.05.2020
Bi-Xenon farlar, LED farlar ve şimdi de Laserlight farlar… Otomotivde ışık teknolojisinin evrimi oldukça heyecan verici bir yolculuk. Bu evrimin öncüleri ise BMW ve Dr. Abdelmalek Hanafi. BMW Group’ta Işık Mühendisi olarak çalışan Dr. Hanafi, bize ışığa olan tutkusunu anlatıyor ve BMW Laserlight konusunda bizleri ‘aydınlatıyor’.
Dr. Abdelmalek Hanafi’yi bulacağınız yer muhtemelen karanlık bir oda olacaktır. BMW Group'un ışık laboratuvarı, Münih'teki Araştırma ve İnovasyon Merkezi'nin bodrum katında, sanki oraya gizlenmiş gibi duran uzun ve dar bir odaya kurulmuş. Burada mühendisler BMW Group’un Dinamik Laser-Light Programı üzerinde çalışıyor. Hanafi, kablolar, ışık diyotları ve diğer sayısız teknik araç arasında çalışmaktan oldukça mutlu. “Işık, evrenin sonsuz büyüklüğünü ve küçüklüğünü araştırmamızı sağlayan araçtır.” diyor.
IŞIK TUTKUSU
Dr. Hanafi’nin ışığa olan ilgisi, çalışmaları hakkında konuşurken açıkça görülüyor. “Fotonlar ışık hızında, yani saniyede 300.000 km hızla ilerler, mümkün olan en yüksek hızda... Bu hızda ışığın özelliklerini kullanarak, evrenin sonsuz büyüklüğünü keşfedebiliriz.” Kuantum fiziğine aşina olmayanlar için bu konu çok bir şey ifade etmeyebilir ancak bu düşünceler Dr. Hanafi yaşamının bir parçası.
Dr. Hanafi, aslında BMW'deki işiyle birlikte ışık tutkusunu geliştirmiş. Fransa'da fizik eğitimi alırken ileride yapmak istediği şeyin lazer teknolojisini araştırma ve geliştirme olduğunu keşfeden Dr. Hanafi, mütevazı bir şekilde şunları söylüyor: “Özellikle fotonik, kuantum mekaniği ve elektromanyetik dalgalar alanlarında iyiydim.” Dr. Hanafi, on yıl önce henüz BMW'de çalışmaya başlamamışken diğer işlerinin yanı sıra Kuzey Amerika'da telekomünikasyon alanında bir lazer geliştirmiş.
Küçük ancak sürekli büyüyen bir ekiple birlikte Dr. Hanafi ve Dr. Helmut Erdl, yoğun parlaklığa sahip lazer temelli beyaz bir ışık kaynağı geliştirme üzerine çalıştılar. Çalışmalarının amacı, gece sürüşünü daha güvenli hale getiren iyi bir görüş seviyesi elde etmekti. Görevlerini başarıyla tamamladılar ve far konusunda bir devrim yarattılar. Aydınlatma mesafesini geliştirmek için kullanılan Laserlight farlar, 600 metreye kadar uzanan ve geleneksel LED'lerden çok daha uzun bir menzil sağlıyor.
TASARIMCILAR İÇİN BÜYÜK AVANTAJ
2014 sonbaharında BMW i8, yeni geliştirilen yenilikçi ışık sistemleri ile donatılmış ilk seri üretim otomobil oldu. O zamandan bu yana bu otomobil teknolojisi, dahil olmak üzere BMW Model Programı’nda yer alan birçok otomobile dahil edildi. Dr. Hanafi, BMW'nin lüks SAV'ı ’nin ayrıcalıklı özelliklerinden biri olan lazer farları geliştirmenin haklı gururunu yaşıyor. Lazer farlar, görüşü artırmasının yanı sıra hem tasarımcıları hem de teknisyenleri mutlu ediyor. Hanafi “Lazer farlar normal farlardan çok daha az yer kaplar” diyor, “Lazer farlar bu durumda da bi-xenon farlara ve
halojen ışığa kıyasla daha avantajlı.”
Peki, Dr. Hanafi’den Laserlight’ın çalışma prensibini basit ve anlaşılır bir şekilde açıklamasını istesek? "Mavi bölgedeki en fazla enerjiye sahip yarı iletken lazer diyotlar, sarı fosforlu bir yansıtıcıyla karşılaştığında beyaz ışığa dönüşür.” diyor. Şöyle ki, lazer ışığı çok küçük bir alanda büyük miktarda enerji oluşturur, bu nedenle lazer farlar aynı fotometrik performansı sağladığı LED farlardan yaklaşık yüzde 30 daha az enerji gerektirir. Bu özelliği lazer farları oldukça etkili hale getiriyor, bu da sürücüler için daha iyi görüş anlamına geliyor. Ayrıca otomatik ışık sensörü karşıdan gelen otomobilin farlarını algıladığında kısa farlara geçiş yaptığı için aslında lazer farların kullanımı oldukça kolay. Bu özellik herkes için avantajlı zira uzun farlar karşıdan gelen sürücülerin gözünü alabilir.
Kompakt tasarımlarıyla lazer farlar, LED farların mükemmel bir parçası haline geliyor. Böylece yakın iş birliği içinde çalışan otomobil tasarımcıları ve mühendisler için bir kazan-kazan durumu oluşuyor. Malum, tasarımcılar tüm otomobilin biçimini estetik ilkelerine göre geliştirir. Bu süreçte BMW farlar genel tasarıma dahil edilir. Hanafi “Mühendisler olarak tasarımcıların isteklerine saygı duyuyoruz ve bunları gerçeğe dönüştürmek için elimizden gelenin en iyisini yapıyoruz.” diye belirtiyor.
Hanafi, BMW X7 ile yapılan bir test sürüşünde bu özelliğin gerçek koşullarda nasıl çalıştığını gösteriyor. Hanafi, bu lüks SAV ile Münih’in dışında kalan arka yolları geziyor. Karşıdan gelen bir trafik olmadığından LED farlar karanlığı en uzak noktaya kadar aydınlatıyor. Hanafi, sonra BMW X7'nin hızını 80 km/sa’e çıkarıyor ve gece aniden gündüz gibi aydınlanıyor. BMW Laserlight, tüm yolu neredeyse 800 metre boyunca aydınlatıyor ve gece sürüş deneyimini tamamen yeni bir seviyeye taşıyor. Devrim niteliğindeki bu buluşun haklı gururunu yaşayan Dr. Hanafi’nin yüzündeki gülümseme de aynı yoğunlukla parlıyor.
AŞILMAYI BEKLEYEN YENİ ZORLUKLAR
Bu başarı, BMW farlarındaki diğer yeniliklere ve gelişmelere de ilham kaynağı oluyor. Hanafi'nin Laserlight programı için büyük planları var. Lazer far, yalnızca “bir kavramın ispatı” niteliğindeydi; yani LED ışıklarla birleştirilen Laserlight teknolojisinin iyi sonuç vereceğini gösteren bir kanıt ortaya kondu. Hanafi, departmanın hedefleriyle ilgili olarak şunları söylüyor: “Başarmak istediğimiz daha çok şey var. Hem güvenliği hem de sürüş deneyimini daha da geliştirmek istiyoruz.” Ancak bu, özellikle otonom sürüş alanında artan sayıdaki asistan sistemleri kolay olmayacak. Hanafi sözlerine şöyle devam ediyor: “Kendi kendine giden otomobiller pratikte robotlardır. Bu otomobiller, çevreleriyle kurdukları iletişime bağımlı olarak çalışır. Bu birçok uygulamaya olanak sağlarken bir dizi zorluğu da beraberinde getiriyor.
Işık sistemlerindeki gelişmiş teknoloji, örneğin, Çin'de popüler olan yazı veya küçük semboller gibi bilgiyi göndermek ve almak için kullanabileceğiniz uygulamalar dahil başka birçok olanak da sağlıyor. Hanafi ve ekibi bu teknoloji üzerinde çalışmaya devam ediyor, “Daha yeni başlıyoruz.” diyor. Onu bu kadar mutlu eden de tam olarak bu. Hanafi’nin geliştirdiği lazer far, daha önce mümkün olmayan konseptler için bir sıçrama tahtası görevi görecek. Bu, BMW için şirketin önümüzdeki birkaç yıl içinde birçok yeniliğe imza atacağı anlamına geliyor. Dr. Abdelmalek Hanafi ise, büyük tutkusu olan ışığın dünyasını daha uzun yıllar keşfetmeye devam edecek gibi duruyor.
*Fotoğraflar: Regina Recht; Yazar: Esther Acason, Nils Arnold | Yazı için kaynak: www.bmw.com/en/innovation/dr-hanafi-and-the-bmw-laserlight.html