Çerezleri kullanmamız için izninizi yönetme aracımız geçici olarak çevrimdışı. Bu nedenle, çerez kullanımına izin vermenizi gerektiren bazı işlevler eksik olabilir.
YENİ AB LASTİK ETİKETİ.
AB Lastik Etiketlerindeki Yenilikler.
Lastiklerin Yakıt Verimliliği ve Diğer Parametreler Bakımından Etiketlenmesine ilişkin 25/5/2020 tarihli ve (AB) 2020/740 sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Tüzüğü dikkate alınarak 1 Mayıs 2021 tarihi itibariyle yürürlüğe giren yeni yönetmelik uyarınca yakıt tasarruflu, uzun ömürlü ve düşük gürültü düzeyli güvenli lastiklerin kullanımını sağlamak üzere lastiklerin etiketlenme biçimi değiştirilmiştir.
AB LASTİK ETİKETİ HAKKINDA.
Avrupa Birliği, geleceğe yönelik iklim politikaları doğrultusunda tüketicileri yakıt açısından daha verimli lastikler kullanmak üzere bilinçlendirmeyi amaçlıyor. Yakıt açısından daha verimli lastikler kullanmak tüketimi, maliyetleri ve CO2 emisyonlarını azaltmaya yardımcı oluyor.
AB lastik etiketleri; enerji verimliliği, düşük gürültü seviyesi, güvenlik gibi konularda tüketicilerin lastiklerini değiştirirken bilinçli kararlar almalarına yardımcı oluyor. Aynı zamanda bu etiketler, üreticileri kendilerini geliştirmeleri ve lastiklerini farklı kategorilerde üst sınıflara çıkmaları yönünde de teşvik ediyor.
Yeni AB Lastik Etiketi,, lastikler hakkında kapsamlı bilgiler veriyor. Lastiğin performansını etkileyen üç önemli faktörle ilgili güvenilir ve karşılaştırmalı bilgiler sunan bu etiketle tüketiciler, yakıt verimliliği, ıslak zeminde yol tutuşu ve gürültü seviyesi hakkında bilgi alabilirken, aynı zamanda ilave piktogramlarla lastiğin karlı veya buzlu yol koşullarına uygunluğunu da anlayabiliyor.
AB Lastik Etiketleme düzenlemesi hakkında daha ayrıntılı bilgi almak için resmi AB Komisyonu web sayfasını ziyaret edebilirsiniz.
AB lastik etiketlemede kullanılmakta olan ürün bilgi formunu pdf formatında indirerek inceleyebilirsiniz.
ETİKETLER NE ANLAMLA GELİYOR?
Islak zeminde yol tutuşu.
Güvenli bir sürüş için bir lastiğin sahip olması gereken en önemli özelliklerden biri, ıslak zeminde yol tutuşudur. Etiketteki ıslak zeminde yol tutuş performansını gösteren derecelendirme (A-E) yalnızca lastiğin ıslak zemindeki frenleme performansına odaklanır. Yüksek derecede ıslak zeminde yol tutuşu, ıslak yollarda tam fren uygulandığında, daha kısa mesafe durulabileceği anlamına gelir.
“A” en yüksek derece olarak, en yüksek güvenliği sağlar.
Yakıt verimliliği.
Lastiklerin yuvarlanma direncine bağlı olarak, lastik hareket ederken bir enerji kaybı yaşanır ve bu kaybın fazlalığı yakıt verimliliğini düşürür. Etiketteki yakıt verimliliğini gösteren derecelendirme (A-E) aracın yakıt tüketimi ve dolayısıyla karbon ayak iziyle ilgili bilgi vermektedir. Yüksek derecede yakıt verimliliği sağlayan lastikler seçmek, bir depo yakıtla daha çok yol kat edebileceğiniz ve CO2 emisyonunu azaltacağınız anlamına gelir.
“A” en yüksek derece olarak, en yüksek yakıt verimliliğini sağlar.
Gürültü seviyesi.
Lastik tarafından üretilen dış gürültü ya da yuvarlanma gürültüsü, desibel cinsinden ölçülür. Etiketteki sayı yuvarlanma gürültüsünü desibel cinsinden ifade ederken, etiketteki çubukların seviyesi de lastiğin ne derece gürültüye sebep olduğunu gösterir. Etiketteki derecelendirmeye göre (A-C) 61-71 dB'e sahip lastikler düşük seviye, 72-77 dB'e sahip lastikler yüksek seviye gürültülü kabul edilir. Gürültü seviyesi düşük lastikler seçmek, gürültü kirliliğinin önlenmesi için önemli bir faktördür.
Buzda yol tutuşu.
Standart etikete ek olarak, bazı lastiklerde buzda yol tutuşu ifade etmek için kullanılan bu piktogram, lastiğin buz tabakası veya sert kar örtüsü olan yol yüzeylerinde kullanıma uygun olduğunu gösterir. Bu lastiklerin yalnızca çok zor hava koşullarında kullanılması gerektiğini ise unutmamak gerekir. Daha az zorlu hava koşullarında buz lastiklerinin kullanılması, özellikle ıslak zeminde yol tutuşu, direksiyon hakimiyeti ve aşınma açısından performansı düşürebilir.
Dikkat edilmesi gereken diğer konular.
Yakıt tüketimi, sürdürülebilir ve doğa dostu bir sürüş anlayışı benimsenerek önemli ölçüde azaltılabilir. Lastik basıncını düzenli olarak kontrol etmek, yakıt/enerji verimliliğini ve ıslak tutuşu iyileştirmek için önemlidir. Ayrıca durma mesafelerine daima uyulmalıdır.