Çerezleri kullanmamız için izninizi yönetme aracımız geçici olarak çevrimdışı. Bu nedenle, çerez kullanımına izin vermenizi gerektiren bazı işlevler eksik olabilir.
BMW İSMİNİN ÖYKÜSÜ.
Bugüne kadar hep “sürüş keyfi” ile anılan BMW’nin aslen neyin kısaltması olduğunu BMW hayranları iyi bilir: Bayerische Motoren Werke. Bu ismin şekillenmesinin öyküsü ise pek kısa sayılmaz…
04.09.2020
“BMW” ismi “Bayerische Motoren Werke GmbH” şirket isminin kısaltmasından oluşuyor, yani çok kabaca “Bavyera Motor İşleri Şirketi” olarak tercüme edebiliriz. Şirket ismi, şirketin çıkış yeri olan Alman Bavyera eyaletine net bir atıfta bulunurken aynı zamanda BMW’nin çeşitli uygulamalara yönelik motorlardan oluşan orijinal ürün yelpazesini de ifade ediyor.
Bugünkü BMW AG şirketinin temelleri ile başlayalım ve bu temellerin 1913 yılında uçak motoru üretimine başlayan Rapp-Motorenwerke GmbH’ye dayandığını söyleyelim. Rapp, Birinci Dünya Savaşı sırasında Alman İmparatorluğu hava kuvvetlerinin tedarikçisiydi. O dönemde otomobiller henüz yaygın hale gelmemişti ve karada uzun mesafeler kat etmek için trenle seyahat ediliyordu.
RAPP MOTORENWERKE BMW’YE DÖNÜŞÜYOR.
Rapp Motorenwerke genel merkezi, tıpkı motorların uçaklara monte edildiği Gustav Otto Flugmaschinenfabrik gibi Bavyera eyaletinin başkenti Münih’teydi. Otto şirketi 1916’da iflas edince şirketin adı Bayerische Flugzeugwerke AG (BFW) oldu. Bundan kısa süre sonra Rapp de şirketin adını değiştirdi ve 1917’de şirket, Bayerische Motoren Werke GmbH olarak anılmaya başlandı. BMW’nin temelinin atıldığı Rapp şirketini logoda da görebilirsiniz.
1918 yılında Bayerische Motoren Werke GmbH fabrika tesisleri henüz yeşil bir alandı. Günümüzde ise Münih Moosacher Straße’deki bu prestijli binalarda BMW Group Classic bulunuyor.
BMW ADI KISA BİR SÜRELİĞİNE ORTADAN KAYBOLUYOR.
Bayerische Motoren Werke GmbH, Ağustos 1918’de anonim bir şirket haline geldi. Ancak Birinci Dünya Savaşı’nın bitişiyle imzalanan Versay Antlaşması ile Almanya’nın uçak motoru üretimi yasaklanınca imalat durduruldu. Böylece BMW, demiryolu frenleri ve yerleşik motor üretimine odaklandı. Bu faaliyetler o kadar başarılı oldu ki merkezi Berlin’de bulunan fren üreticisi Knorr-Bremse AG, 1920’de BMW’nin çoğunluk hisselerini satın aldı ve şirketleri birleştirerek Münih’e taşıdı. Bağımsız bir şirket olarak Bayerische Motoren Werke GmbH geçici bir süre için sahnelerden çekildi, ancak bu uzun sürmedi.
1970’lerde BMW AG. Resimde Almanya, Münih’teki Milbertshofen fabrikasında vardiya değişimi görülüyor.
BMW İKİNCİ KEZ KURULUYOR!
1922’de büyük yatırımcı ve öncü uçak üreticisi Camillo Castiglioni, Knorr-Bremse AG’nin ana hissedarıydı. Camillo Castiglioni, “BMW” şirket ismini satın aldı ve çalışanlar, üretim tesisleri ve şirket logosuyla birlikte motor üretim operasyonlarını devralarak her şeyi BFW’ye (Bayerische Flugzeugwerke) aktardı.
Aynı yıl şirket Lerchenauer Strasse’deki BFW fabrika binalarına taşındı ve ismini resmi olarak Bayerische Motoren Werke AG olarak değiştirdi. Böylece BMW ismi ikinci kez ticari sicil kayıtlarına geçmiş oldu.
1929’da Berlin’deki bir showroom.
Yani tüm bu anlattıklarımız için diyebiliriz ki: BMW AG, aslında BFW’nin yasal varisidir. Şirket merkezi ve BMW Group’un ana fabrikası günümüzde hala Münih, Milbertshofen’deki eski BFW’nin yerinde bulunuyor. Uçak üreticilerinin BMW AG’ye bıraktıkları bir miras daha var; BFW’nin kuruluş tarihi olan 7 Mart 1916, BMW’nin de resmi kuruluş tarihi kabul ediliyor.
1923’te ilk BMW motosikleti olan R 32 piyasaya sunuldu. Bunu 1933’te şirketin tamamen yeni, kendi üretimi olan ilk otomobili BMW 303 takip etti. BMW AG, İkinci Dünya Savaşı’nın sonunda uçak motoru üretimini durdurdu.
RAPP MOTORENWERKE BMW’YE DÖNÜŞÜYOR.
Rapp Motorenwerke genel merkezi, tıpkı motorların uçaklara monte edildiği Gustav Otto Flugmaschinenfabrik gibi Bavyera eyaletinin başkenti Münih’teydi. Otto şirketi 1916’da iflas edince şirketin adı Bayerische FlugzeugwerkeAG (BFW) oldu. Bundan kısa süre sonra Rapp de şirketin adını değiştirdi ve 1917’de şirket, Bayerische Motoren Werke GmbH olarak anılmaya başlandı. BMW’nin temelinin atıldığı Rapp şirketini logoda da görebilirsiniz.
BMW ADI KISA BİR SÜRELİĞİNE ORTADAN KAYBOLUYOR.
Bayerische Motoren Werke GmbH, Ağustos 1918’de anonim bir şirket haline geldi. Ancak Birinci Dünya Savaşı’nın bitişiyle imzalanan Versay Antlaşması ile Almanya’nın uçak motoru üretimi yasaklanınca imalat durduruldu. Böylece BMW, demiryolu frenleri ve yerleşik motor üretimine odaklandı. Bu faaliyetler o kadar başarılı oldu ki merkezi Berlin’de bulunan fren üreticisi Knorr-Bremse AG, 1920’de BMW’nin çoğunluk hisselerini satın aldı ve şirketleri birleştirerek Münih’e taşıdı. Bağımsız bir şirket olarak Bayerische Motoren Werke GmbH geçici bir süre için sahnelerden çekildi, ancak bu uzun sürmedi.
BMW İKİNCİ KEZ KURULUYOR!
1922’de büyük yatırımcı ve öncü uçak üreticisi Camillo Castiglioni, Knorr-Bremse AG’nin ana hissedarıydı. Camillo Castiglioni, “BMW” şirket ismini satın aldı ve çalışanlar, üretim tesisleri ve şirket logosuyla birlikte motor üretim operasyonlarını devralarak her şeyi BFW’ye (Bayerische Flugzeugwerke) aktardı.
Aynı yıl şirket Lerchenauer Strasse’deki BFW fabrika binalarına taşındı ve ismini resmi olarak Bayerische Motoren Werke AG olarak değiştirdi. Böylece BMW ismi ikinci kez ticari sicil kayıtlarına geçmiş oldu.
Yani tüm bu anlattıklarımız için diyebiliriz ki: BMW AG, aslında BFW’nin yasal varisidir. Şirket merkezi ve BMW Group’un ana fabrikası günümüzde hala Münih, Milbertshofen’deki eski BFW’nin yerinde bulunuyor. Uçak üreticilerinin BMW AG’ye bıraktıkları bir miras daha var; BFW’nin kuruluş tarihi olan 7 Mart 1916, BMW’nin de resmi kuruluş tarihi kabul ediliyor.
FOTOĞRAFLARLA BMW İSMİNİN HİKAYESİ.
1/8 Rapp Motorenwerk’de üretim. 1917’de şirketin ismi “Bayerische Motoren Werke GmbH” olmuştu. | Rapp/BMW AG – BMW Group Arşivi
2/8 Rapp Motorenwerke orduya uçak motoru üretiminde uzmandı. | Hudeck J./BMW AG
3/8 Gustav Otto Flugmaschinenfabrik, Rapp-Motorenwerke motorlarını uçaklara montajını yapıyordu. | BMW AG
4/8 Bu şirketin kurucusu olan Gustav Otto, üretilen uçakların biririnin önünde poz veriyor. Şirketinin, BMW tarihinde önemli bir rolü oldu.
5/8 Berlin merkezli şirket Knorr-Bremse, Bayerische Motoren Werke’yi 1920’da devralıyor ve Münih’e taşınıyor. Fotoğrafta fren kompresörü üretimi görünüyor (1947). | BMW AG
6/8 Knorr'un en büyük hissedarı ve öncü uçak üreticisi Camillo Castiglioni, BMW isminin haklarını ve motor yapımını Bayerische Flugzeugwerke (BFW)’ye taşır. | Österreichische Nationalbibliothek
7/8 BMW’nin merkezi, 1917’de o zamanki atası BFW’nindi ve o zaman Münih’in biraz dışında kalıyordu. | Königl.Bay.Luftbildschule-Bayer. Hauptstaatsarchiv
8/8 BMW AG’nin günümüzdeki merkezi Milbertshofen bölgesi, meşhur 4-silindirli kulesi ve BMW Welt ile (önde solda). | BMW AG.
1/8 Rapp Motorenwerk’de üretim. 1917’de şirketin ismi “Bayerische Motoren Werke GmbH” olmuştu. | Rapp/BMW AG – BMW Group Arşivi
2/8 Rapp Motorenwerke orduya uçak motoru üretiminde uzmandı. | Hudeck J./BMW AG
3/8 Gustav Otto Flugmaschinenfabrik, Rapp-Motorenwerke motorlarını uçaklara montajını yapıyordu. | BMW AG
Bu şirketin kurucusu olan Gustav Otto, üretilen uçakların biririnin önünde poz veriyor. Şirketinin, BMW tarihinde önemli bir rolü oldu.
5/8 Berlin merkezli şirket Knorr-Bremse, Bayerische Motoren Werke’yi 1920’da devralıyor ve Münih’e taşınıyor. Fotoğrafta fren kompresörü üretimi görünüyor (1947). | BMW AG
6/8 Knorr'un en büyük hissedarı ve öncü uçak üreticisi Camillo Castiglioni, BMW isminin haklarını ve motor yapımını Bayerische Flugzeugwerke (BFW)’ye taşır. | Österreichische Nationalbibliothek
7/8 BMW’nin merkezi, 1917’de o zamanki atası BFW’nindi ve o zaman Münih’in biraz dışında kalıyordu. | Königl.Bay.Luftbildschule-Bayer. Hauptstaatsarchiv
8/8 BMW AG’nin günümüzdeki merkezi Milbertshofen bölgesi, meşhur 4-silindirli kulesi ve BMW Welt ile (önde solda). | BMW AG.
1/8 Rapp Motorenwerk’de üretim. 1917’de şirketin ismi “Bayerische Motoren Werke GmbH” olmuştu. | Rapp/BMW AG – BMW Group Arşivi
2/8 Rapp Motorenwerke orduya uçak motoru üretiminde uzmandı. | Hudeck J./BMW AG
3/8 Gustav Otto Flugmaschinenfabrik, Rapp-Motorenwerke motorlarını uçaklara montajını yapıyordu. | BMW AG
4/8 Bu şirketin kurucusu olan Gustav Otto, üretilen uçakların biririnin önünde poz veriyor. Şirketinin, BMW tarihinde önemli bir rolü oldu.
5/8 Berlin merkezli şirket Knorr-Bremse, Bayerische Motoren Werke’yi 1920’da devralıyor ve Münih’e taşınıyor. Fotoğrafta fren kompresörü üretimi görünüyor (1947). | BMW AG
6/8 Knorr'un en büyük hissedarı ve öncü uçak üreticisi Camillo Castiglioni, BMW isminin haklarını ve motor yapımını Bayerische Flugzeugwerke (BFW)’ye taşır. | Österreichische Nationalbibliothek
7/8 BMW’nin merkezi, 1917’de o zamanki atası BFW’nindi ve o zaman Münih’in biraz dışında kalıyordu. | Königl.Bay.Luftbildschule-Bayer. Hauptstaatsarchiv
8/8 BMW AG’nin günümüzdeki merkezi Milbertshofen bölgesi, meşhur 4-silindirli kulesi ve BMW Welt ile (önde solda). | BMW AG.
*Yazı için kaynak: https://www.bmw.com/en/automotive-life/autonomous-driving.html