BMW M Logosunun Hikayesi | BMW Joy Blog

BMW M LOGOSUNUN HİKAYESİ.

Yarış tutkusu üç renktir.

BMW M LOGOSUNUN HİKAYESİ.Yarış tutkusu üç renktir.


    20.05.2020

     

    Mavi, mor, kırmızı: BMW M, yarattığı modeller ile birçok otomobil meraklısını heyecanlandıran bir alt marka. Her otomobil meraklısı, BMW M’deki “M” harfinin motorsporlarını temsil ettiğini çok iyi bilir. Aynı şekilde BMW M’nin logo renklerine de herkes az çok aşinadır. Peki, bu logonun renkleri nereden geliyor? BMW logosunun hikayesi adlı yazımızı okumuş olanlar, mavi rengin Bavyera’yı temsil ettiğini hatırlayacaktır. Peki kırmızı ve mor? BMW M logosu nasıl ortaya çıktı? Bunu öğrenmek için Joy Blog’da BMW Group arşivlerinin derinliklerine dalıyoruz.

    BMW M Logosunun Hikayesi | BMW Joy Blog

    © BMW Group Archiv | BMW M Logosu Motorsporları (1973)

    BMW M GMBH RENKLERİ: BİR ORTAKLIK PROJESİNİN MEYVELERİ.

    Her büyük başarının arkasında bir efsane vardır. Bu durum BMW M logosu ve renkleri için de geçerli. BMW M GmbH, 1972 yılında BMW markasının sportif ürünlerini kapsayan bir işletme birimi olarak kuruldu. O zamanlar resmi adı BMW Motorsport GmbH olan marka, 1993 yılında BMW M GmbH adını aldı.

    Yeni oluşturulan spor otomobil bölümünün amacı, BMW’nin yarış etkinliklerini tek ve bütünlüklü bir kurum kimliği altında birleştirmek ve profesyonelleştirmekti. Tüm bunlar için birleştirici unsur, canlı bir renk düzeni olacaktı ve bu renklerin seçiminde görevlendirilen üç BMW çalışanı vardı: Jochen Neerpasch (dönemin BMW Motorsport GmbH yarış direktörü), Wolfgang Seehaus (dönemin BMW iç tasarımcısı) ve Manfred Rennen (dönemin BMW dış tasarımcısı). Mavi kırmızı ve mor fikrini ise Seehaus bulmuştu.

     

    " Mavi BMW’yi, kırmızı motorsporlarını, mor ise ikisinin benzersiz birleşimini temsil ediyor. "
    BMW M Logosunun Hikayesi | BMW Joy Blog

    BMW’NİN M LOGOSU: GÜÇLÜ MARKA DEĞERİNE SAHİP BİR SEMBOL

    BMW Group Classic için çalışan, otomobil ve yarış tarihçisi Marc Thiesbürger, çeşitli arşiv kaynaklarından ve o dönemi yaşayanların anılarından yola çıkarak hikayeyi bizim için netleştiriyor. Marc’ın renk kombinasyonu hakkındaki yorumuna göre mavi renk, BMW’yi temsil ediyor. Kırmızı muhtemelen Texaco’dan ilham alıyor ve mor da her iki rengin karışımı olarak seçilmiş. “Firmayla yapılan sponsorluk görüşmelerinin 1972 sonunda bitmesine ve anlaşmanın hiçbir zaman gerçekleşmemesine rağmen BMW Motorsport’un renk düzenindeki kırmızı, çok yüksek ihtimalle Texaco’yu temsil ediyor.” diyor Marc.

    Marc’ın böyle düşünmesinin sebebi, Seehaus’un Texaco logosunu, BMW Group arşivlerindeki çeşitli tasarım çizimleriyle de destekleyerek, 1972’deki yeni yarış otomobili tasarımlarına halihazırda dahil etmiş olması. O dönemde BMW, yarış etkinliklerinde yeşil renkteki meşhur logosuyla tanınan Castrol’un desteğiyle yer alıyordu. Marc’a göre Texaco’yla pazarlıkların henüz başında kırmızının eklenmesi alışılmışın dışında olsa da belki de bu hareket firmayı kazanmak için bir deneme niteliğindeydi.

    Seehaus’un çalışma arkadaşı Manfred Rennen’in de logonun renklerinin tasarımına dahil olduğu iddia ediliyor. Fakat Marc bunu doğrulayacak hiçbir tarihi belgenin olmadığını hatırlatıyor. Her ne kadar Jochen Neerpasch süregelen Texaco efsanesini doğrulamış olsa da Rennen, renk düzeninde Texaco’nun rolü olduğunu reddediyor.

    BMW M Logosunun Hikayesi | BMW Joy Blog

    © BMW Group Archiv | Wolfgang Seehaus tarafından yapılan BMW 3.0 CSL tasarım çizimleri

    BMW 3.0 CSL İLE İLK YARIŞ.

    BMW’nin eski yarış direktörü Jochen Neerpasch, Seehaus’un bu renkleri seçmesinin nedeni olarak siyah beyaz fotoğraflarda daha iyi ayırt edilebilmesini de öne sürüyor. BMW M’in kendi açıklamasına göre ise: “Mavi BMW’yi, kırmızı motorsporlarını, mor ise ikisinin benzersiz birleşimini temsil ediyor.” Günümüzde bu, morun yerine lacivert koyulduğu durumda da doğruluğunu sürdürüyor.

    Şimdi yönümüzü BMW 3.0 CSL ile katılınan ilk yarışa çeviriyoruz. O yıllarda üç renkli BMW M logosu, Bayerische Motoren Werke yarış otomobillerinde hızlı bir şekilde yerini almaya başlamıştı. Çarpıcı renk tasarımı, ilk yarışına 1973 yılında BMW 3.0 CSL ile çıktı. Bu aynı zamanda, otomobilin bir BMW ikonu haline gelmesini beraberinde getirdi. Neerpasch’e göre otomobilin son tasarımından yazının başında bahsettiğimiz BMW tasarımcısı Rennen ile beraber dış grafik tasarımcısı Pierre Mendell de sorumluydu. Günümüze kadar yarış kategorisindeki performans otomobilleri, meşhur M renklerini çeşitli boyutlarda ve tasarımlarda başarıyla taşıdılar.

     

    BMW M Logosunun Hikayesi | BMW Joy Blog
    BMW M Logosunun Hikayesi | BMW Joy Blog
    BMW M Logosunun Hikayesi | BMW Joy Blog
    BMW M Logosunun Hikayesi | BMW Joy Blog
    BMW M Logosunun Hikayesi | BMW Joy Blog
    BMW M Logosunun Hikayesi | BMW Joy Blog
    BMW M Logosunun Hikayesi | BMW Joy Blog

    Burada genellikle karıştırılan bir nokta var; BMW M’in mavi, mor ve kırmızı renk düzeni, bu renklerin kombinasyonundan ve resmi “M”den çok daha önce ortaya çıkmıştı. Yani bu renkler aslında 1973 BMW M serisinden itibaren kullanılmaya başlanmıştı, “M” harfi ise yaklaşık 5 yıl sonra 1978 yılında, BMW M GmbH tarafından geliştirilen ilk otomobil modeliyle yani BMW M1 ile logoya dahil edildi. İşte o zamandan beri üç renkli düzen ve “M” her zaman birlikte kullanıldı ve BMW M otomobillerini süsledi. BMW, iç içe iki çemberde bölümlere ayrılmış BMW logosunun çeşitli versiyonları 1973 yılından beri kullanıyor. Jochen Neerpasch’e göre tasarımın çıkışı İsviçreli grafik tasarım ajansı Müller’e dayanıyor.

    BMW M Logosunun Hikayesi | BMW Joy Blog

    © BMW Group Archiv

    BMW M POWER LOGOSU.

    1978 yılından beri kullanılan, M harfine doğru yaslanan üç şeritli efsanevi logo, BMW M serisinin hızını ve dinamizmini vurgulamak için tasarlandı. Giorgio Giurgiaro yönetiminde ve Italdesign tasarım stüdyosu tarafından tasarlanan bu logo, aynı zamanda “Guigiaro M” olarak da bilinir.

    Yıllar boyunca logonun ve BMW M şeritlerinin tasarımı, mor yerine lacivert kullanılması gibi detaylarla incelikle işlenmeye devam etti. Kurumsal tasarım üzerinde yapılan en son güncelleme, Mart 2020’de gerçekleşti ve o zamandan beri BMW M iletişim logosu, marka iletişimine özel yeni görünümünü yansıtmaya devam ediyor. Artık üç yerine iki boyutlu olan logo; açık mavi, lacivert, kırmızı ve beyaz bir “M” olmak üzere dört renkten oluşuyor.

    " BMW M’in üç renkli şeritleri günümüzde hala BMW M GmbH ve BMW M Motorsporlarının kimliğini tanımlamaya devam ediyor. "
    Marc Thiesbürger, BMW Group Classic

    BMW M’İN ÖNCÜ BAŞARISI.

    BMW M(otorsporları) renklerinin doğuşu, yukarıda bahsettiğimiz gibi çok yönlü bir hikaye. Burada BMW tasarımcısı Wolfgang Seehaus’un önemli bir rol oynadığı kesin. BMW tasarımcısı Manfred Rennen’in de en azından şeritlerin tasarımına dahil olduğnu biliyoruz. Müller grafik tasarım ajansı BMW M amblemini oluşturmaktan sorumluyken, otomobiller için şeritlerin son hali Pierre Mendell tasarım stüdyosu tarafından tasarlanmış. Dolayısıyla logo ortak bir çalışmanın ürünü diyebiliriz.

    “BMW M(otorsporları) renklerinin oluşumu ve kullanımı, kurumsal kimlik açısından öncü bir başarı olarak görülebilir,” diyor BMW Group Classic uzmanı Marc Thiesbürger. Tasarımın ilk oluşturulduğu 1970’lerden beri yalnızca ufak değişikliklerden geçmiş olması da bunun doğruluğunu gösteriyor. Zaten kim bu logoyu değiştirmek ister ki? Günümüzde BMW M logosunun BMW’nin en sportif modellerini temsil ettiği, yalnızca otomobil meraklıları tarafından değil, herkesçe biliniyor.


    * Yazı için kaynak: https://www.bmw.com/en/automotive-life/bmw-m-logo-and-colors.html | Yazar: Nils Arnold; Fotoğraflar: BMW Group Archiv
    ** 7’li fotoğraf alanı için kaynaklar, sırasıyla: © BMW Group Archiv | BMW 3.0 CSL (1973), BMW M1 Procar (1979), BMW M3 Group A (1987), BMW M3 GTR (1993), BMW M3 GT2 (2010), BMW Z4 GT3 (2015) & BMW 3.0. CSL (1973), BMW M8 GTE (2017)


     


    BMW M GMBH RENKLERİ: BİR ORTAKLIK PROJESİNİN MEYVELERİ.
    Her büyük başarının arkasında bir efsane vardır. Bu durum BMW M logosu ve renkleri için de geçerli. BMW M GmbH, 1972 yılında BMW markasının sportif ürünlerini kapsayan bir işletme birimi olarak kuruldu. O zamanlar resmi adı BMW Motorsport GmbH olan marka, 1993 yılında BMW M GmbH adını aldı.

    Yeni oluşturulan spor otomobil bölümünün amacı, BMW’nin yarış etkinliklerini tek ve bütünlüklü bir kurum kimliği altında birleştirmek ve profesyonelleştirmekti. Tüm bunlar için birleştirici unsur, canlı bir renk düzeni olacaktı ve bu renklerin seçiminde görevlendirilen üç BMW çalışanı vardı: Jochen Neerpasch (dönemin BMW Motorsport GmbH yarış direktörü), Wolfgang Seehaus (dönemin BMW iç tasarımcısı) ve Manfred Rennen (dönemin BMW dış tasarımcısı). Mavi kırmızı ve mor fikrini ise Seehaus bulmuştu.

    BMW’NİN M LOGOSU: GÜÇLÜ MARKA DEĞERİNE SAHİP BİR SEMBOL
    BMW Group Classic için çalışan, otomobil ve yarış tarihçisi Marc Thiesbürger, çeşitli arşiv kaynaklarından ve o dönemi yaşayanların anılarından yola çıkarak hikayeyi bizim için netleştiriyor. Marc’ın renk kombinasyonu hakkındaki yorumuna göre mavi renk, BMW’yi temsil ediyor. Kırmızı muhtemelen Texaco’dan ilham alıyor ve mor da her iki rengin karışımı olarak seçilmiş. “Firmayla yapılan sponsorluk görüşmelerinin 1972 sonunda bitmesine ve anlaşmanın hiçbir zaman gerçekleşmemesine rağmen BMW Motorsport’un renk düzenindeki kırmızı, çok yüksek ihtimalle Texaco’yu temsil ediyor.” diyor Marc.

    Marc’ın böyle düşünmesinin sebebi, Seehaus’un Texaco logosunu, BMW Group arşivlerindeki çeşitli tasarım çizimleriyle de destekleyerek, 1972’deki yeni yarış otomobili tasarımlarına halihazırda dahil etmiş olması. O dönemde BMW, yarış etkinliklerinde yeşil renkteki meşhur logosuyla tanınan Castrol’un desteğiyle yer alıyordu. Marc’a göre Texaco’yla pazarlıkların henüz başında kırmızının eklenmesi alışılmışın dışında olsa da belki de bu hareket firmayı kazanmak için bir deneme niteliğindeydi.

    Seehaus’un çalışma arkadaşı Manfred Rennen’in de logonun renklerinin tasarımına dahil olduğu iddia ediliyor. Fakat Marc bunu doğrulayacak hiçbir tarihi belgenin olmadığını hatırlatıyor. Her ne kadar Jochen Neerpasch süregelen Texaco efsanesini doğrulamış olsa da Rennen, renk düzeninde Texaco’nun rolü olduğunu reddediyor.

    BMW 3.0 CSL İLE İLK YARIŞ.
    BMW’nin eski yarış direktörü Jochen Neerpasch, Seehaus’un bu renkleri seçmesinin nedeni olarak siyah beyaz fotoğraflarda daha iyi ayırt edilebilmesini de öne sürüyor. BMW M’in kendi açıklamasına göre ise: “Mavi BMW’yi, kırmızı motorsporlarını, mor ise ikisinin benzersiz birleşimini temsil ediyor.” Günümüzde bu, morun yerine lacivert koyulduğu durumda da doğruluğunu sürdürüyor.

    Şimdi yönümüzü BMW 3.0 CSL ile katılınan ilk yarışa çeviriyoruz. O yıllarda üç renkli BMW M logosu, Bayerische Motoren Werke yarış otomobillerinde hızlı bir şekilde yerini almaya başlamıştı. Çarpıcı renk tasarımı, ilk yarışına 1973 yılında BMW 3.0 CSL ile çıktı. Bu aynı zamanda, otomobilin bir BMW ikonu haline gelmesini beraberinde getirdi. Neerpasch’e göre otomobilin son tasarımından yazının başında bahsettiğimiz BMW tasarımcısı Rennen ile beraber dış grafik tasarımcısı Pierre Mendell de sorumluydu. Günümüze kadar yarış kategorisindeki performans otomobilleri, meşhur M renklerini çeşitli boyutlarda ve tasarımlarda başarıyla taşıdılar.

    Burada genellikle karıştırılan bir nokta var; BMW M’in mavi, mor ve kırmızı renk düzeni, bu renklerin kombinasyonundan ve resmi “M”den çok daha önce ortaya çıkmıştı. Yani bu renkler aslında 1973 BMW M serisinden itibaren kullanılmaya başlanmıştı, “M” harfi ise yaklaşık 5 yıl sonra 1978 yılında, BMW M GmbH tarafından geliştirilen ilk otomobil modeliyle yani BMW M1 ile logoya dahil edildi. İşte o zamandan beri üç renkli düzen ve “M” her zaman birlikte kullanıldı ve BMW M otomobillerini süsledi. BMW, iç içe iki çemberde bölümlere ayrılmış BMW logosunun çeşitli versiyonları 1973 yılından beri kullanıyor. Jochen Neerpasch’e göre tasarımın çıkışı İsviçreli grafik tasarım ajansı Müller’e dayanıyor.

    BMW M POWER LOGOSU.
    1978 yılından beri kullanılan, M harfine doğru yaslanan üç şeritli efsanevi logo, BMW M serisinin hızını ve dinamizmini vurgulamak için tasarlandı. Giorgio Giurgiaro yönetiminde ve Italdesign tasarım stüdyosu tarafından tasarlanan bu logo, aynı zamanda “Guigiaro M” olarak da bilinir.

    Yıllar boyunca logonun ve BMW M şeritlerinin tasarımı, mor yerine lacivert kullanılması gibi detaylarla incelikle işlenmeye devam etti. Kurumsal tasarım üzerinde yapılan en son güncelleme, Mart 2020’de gerçekleşti ve o zamandan beri BMW M iletişim logosu, marka iletişimine özel yeni görünümünü yansıtmaya devam ediyor. Artık üç yerine iki boyutlu olan logo; açık mavi, lacivert, kırmızı ve beyaz bir “M” olmak üzere dört renkten oluşuyor.

    BMW M’İN ÖNCÜ BAŞARISI.
    BMW M(otorsporları) renklerinin doğuşu, yukarıda bahsettiğimiz gibi çok yönlü bir hikaye. Burada BMW tasarımcısı Wolfgang Seehaus’un önemli bir rol oynadığı kesin. BMW tasarımcısı Manfred Rennen’in de en azından şeritlerin tasarımına dahil olduğnu biliyoruz. Müller grafik tasarım ajansı BMW M amblemini oluşturmaktan sorumluyken, otomobiller için şeritlerin son hali Pierre Mendell tasarım stüdyosu tarafından tasarlanmış. Dolayısıyla logo ortak bir çalışmanın ürünü diyebiliriz.

    “BMW M(otorsporları) renklerinin oluşumu ve kullanımı, kurumsal kimlik açısından öncü bir başarı olarak görülebilir,” diyor BMW Group Classic uzmanı Marc Thiesbürger. Tasarımın ilk oluşturulduğu 1970’lerden beri yalnızca ufak değişikliklerden geçmiş olması da bunun doğruluğunu gösteriyor. Zaten kim bu logoyu değiştirmek ister ki? Günümüzde BMW M logosunun BMW’nin en sportif modellerini temsil ettiği, yalnızca otomobil meraklıları tarafından değil, herkesçe biliniyor.


    * Yazı için kaynak: https://www.bmw.com/en/automotive-life/bmw-m-logo-and-colors.html | Yazar: Nils Arnold; Fotoğraflar: BMW Group Archiv
    ** 7’li fotoğraf alanı için kaynaklar, sırasıyla: © BMW Group Archiv | BMW 3.0 CSL (1973), BMW M1 Procar (1979), BMW M3 Group A (1987), BMW M3 GTR (1993), BMW M3 GT2 (2010), BMW Z4 GT3 (2015) & BMW 3.0. CSL (1973), BMW M8 GTE (2017)



    İLGİLİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER YAZILAR:

    BMW Logosunun Gerçek Anlamı Nedir | BMW Türkiye

    BMW LOGOSUNUN GERÇEK ANLAMI NEDİR?

    BMW M2 by FUTURA 2000

    BMW M2 by FUTURA 2000