BMW 5 SERİSİ’NE GENEL BAKIŞ.

BMW 5 Serisi, modern tasarımın yanı sıra lüks sınıfa özgü teknolojik yenilikler, güçlü motorlar ve konfor özellikleriyle donatılmış dinamik otomobiller olarak öne çıkıyor. Çift Böbrek Izgaraları ve C sütunundaki “Hofmeister Kıvrımı” gibi görsel öğeler, yarım asırdır sportif business sedan modelin stilini belirleyen, markaya özgü öğeler olarak öne çıkıyor. BMW 5 Serisi aynı zamanda, günümüzde hala kullanılan BMW model adlandırma sistemine sahip olan ilk model olma özelliğini taşıyor. İlk rakam seriyi gösterirken, diğer iki rakam ise motor hakkında bilgi veriyor. Gelecekteki tüm serilerde de kullanılması planlanan bu isimlendirme prensibi 1975 yılında BMW 3 Serisi, 1976 yılında BMW 6 Serisi ve 1977 yılında ise BMW 7 Serisi için de benimsendi.
Devamı

BMW 5 SERİSİ’NİN
5 KARAKTERİSTİK ÖZELLİĞİ.

  • 01 Etkileyici sürüş dinamikleri
  • 02 Şık ve modern görünüm
  • 03 Öncü teknolojiler
  • 04 Lüks iç tasarım
  • 05 Üstün yol konforu
BMW 5 Series Sedan, models from 6 generations standing

BMW 5 SERİSİ’NİN TARİHİ.

İlk sunulduğu zamandan bu yana sınıfının öncüsü olan BMW 5 Serisi, yarım asırlık geçmişiyle dünya genelinde business sedan modellerinin zirvesini temsil ediyor.

Devamı

BMW 5 SERİSİ’NİN TARİHİ.

İLK NESİL BMW 5 SERİSİ (E12).

BMW 520 (E12), hareketsiz halde çapraz önden görünüm

1972 yılında tasarım efsanesi Paul Bracq tarafından BMW için tasarlanan ilk otomobil piyasaya sunuldu. BMW 5 Serisi, çift farlı çarpıcı radyatör ızgarası, genişletilmiş silueti, BMW'ye özgü arkadan itiş özelliğiyle üst orta sınıf sedanı gelecekte de bir adım öne çıkaracak tüm özelliklere o zamandan sahipti. Bu özelliklere atletik yapı, güvenlik ve konforun bir birleşimini sunan süspansiyon eşlik ediyordu. Kokpit içinde ise kullanışsız detaylar yerine daha katı bir işlevsellik hakimdi. Otomobilin iç tasarımı, dokunsal açıdan etkileyici malzemeler ve konfor özellikleriyle ilham veriyordu.

Ertesi yıl daha güçlü motorlara sahip otomobiller pazara sunuldu: 145 bg (107 kW) güç sunan BMW 525 ve ardından 165 bg (121 kW) güce sahip motoru ile BMW 528 tanıtıldı.

1977 yılında tüm otomobillerde yapılan değişiklikler kapsamında, motor bölümü kapağı Böbrek Izgaralarından ön cama doğru hafifçe kaldırıldı, stop lambaları genişletildi ve 6 silindirli BMW 525 ve 528 modelleri çift karbüratörle donatıldı. Bu değişiklikler otomobiller için güç artışı sağladı. Yaklaşık 700.000 adet üretilen bu otomobilin üretimi, sonraki BMW 5 Serisi (E28) modelinin sunulmasıyla durduruldu.

Üretim dönemi: 1972 - 1981
Motorlar: 1,8 - 3,5 litre (66 - 160 kW, 90 - 218 bg), 4 ve 6 silindirli
Uzunluk/genişlik/yükseklik: 4.620 mm/1.690 mm/1.425 mm

İKİNCİ NESİL BMW 5 SERİSİ (E28).

BMW 5 Serisi Sedan (E28), hareketsiz halde çapraz yandan görünüm

İlk BMW 5 Serisinin sonraki modeli olan bu otomobil, birinci nesilden daha ileri teknolojik gelişimiyle önemli ölçüde farklılık gösteriyordu. Otomobilin tasarımı daha sade ve belirgin olmasının yanı sıra özellikle arka bölümün yükseltilmesi sayesinde daha aerodinamik hale geldi. Radyatör ızgaralarında çift farların yer aldığı tipik ön bölümün özgün tasarımında ise herhangi bir değişiklik yapılmadı. ABS, hava yastığı, elektronik motor kontrolü, egzoz gazı katalitik konvertörleri veya yol bilgisayarı gibi yeni teknik yenilikler ilk kez sunuluyordu. Artık neredeyse tüm motorlarda manifold enjeksiyonu bulunuyordu.

1983 yılında BMW 5 Serisi modeli ilk kez dizel motorla sunuldu: BMW 524td, 115 bg (85 kW) güç üretiyordu ve o dönemde dünyanın en hızlı dizel sedan modeli oldu.

1985 yılında BMW M535i’nin yanı sıra ilk BMW M5 modeli de piyasaya sunuldu. Bu model olağanüstü sürüş performansının yalnızca egzotik spor otomobillere özgü olmadığını göstererek bir spor sedan model yelpazesinin temelini atmış oldu. Tamamen elde üretilen BMW M5, BMW M635Csi modeli ile aynı 3,5 litre hacimli, sıralı 6 silindirli motora sahipti ve 286 bg (210 kW) güç çıkışı sunuyordu. Aynı zamanda otomobilin sade tasarımı ağırbaşlı bir duruş sergiliyordu.

BMW M GmbH, daha 1974 yılında E12'nin az sayıda M modelini satışa sunmuştu. Bu gelişmenin doruk noktası ise BMW M535i modelinin sunulması oldu. Model, geniş ön spoyleri ve 218 bg (160 kW) güç üreten 6 silindirli motoruyla hem görünüm hem de sportif performans açısından büyük övgü topladı.

1987 yılı sonuna kadar 722.000 adetten fazla BMW 5 Serisi (E28) otomobili üretildi.

Üretim dönemi: 1981 - 1987
Motorlar: 1,8 - 3,5 litre (66 - 210 kW, 90 - 218 bg), 4 ve 6 silindirli
Uzunluk/genişlik/yükseklik: 4.620 mm/1.700 mm/1.415 mm

ÜÇÜNCÜ NESİL BMW 5 SERİSİ (E34).

BMW M Sedan (E34), sürüş halinde çapraz önden görünüm

Ocak 1988'de tanıtılan BMW 5 Serisi (E34), önceki modele göre önemli ölçüde daha büyük ve daha genişti. 0,30 Cw sürtünme katsayısı değerine sahip modelin belirgin şekilde iyileştirilmiş aerodinamiği sayesinde, benzinli motora sahip tüm BMW 5 Serisi modelleri 200 km/sa'in üzerinde hıza ulaşabiliyordu. Uzun aks aralığı ve ön ile arka akslar arasında 50:50 oranında neredeyse ideal bir ağırlık dağılımı sayesinde otomobil, sportif ve dinamik sürüş özellikleriyle göz dolduruyordu. 4 silindirli motora sahip BMW 518i modelinin yanı sıra tanıtıldığı yılda 315 bg (232 kW) güce sahip motoruyla sunulan BMW M5 de bu özellikleriyle öne çıkan modeller arasındaydı.

1991 yılında sunulan BMW 5 Serisi Touring sürücüleri şaşırtan bir model oldu. BMW, orta ölçekli yönetici segmentinde ilk kez bir touring modeli sunuyordu. Modelin öne çıkan özelliklerden biri arka camın bagaj kapağından bağımsız olarak açılabilmesiydi. Aynı yıl içinde kapılara daha fazla güvenlik için yan darbe koruması eklendi.

1992 yılında dört çeker ilk BMW 5 Serisi olan BMW 525iX pazara sunuldu. Bir diğer ilk de BMW 5 Serisi modellerinin V8 silindirli motorlarla sunulması oldu. BMW 530i ve BMW 540i modellerinde bu motorlar, özellikle akıcı çalışma özellikleriyle dikkat çekiyordu. BMW M5, sıralı 6 silindirli motoruyla sunulmaya devam etti. Ancak motor hacmi 3,8 litreye çıkarılarak güç çıkışının 340 bg’ye (250 kW) ulaşması sağlandı. Artık daha güçlü olan BMW M5'in de Touring modeli sunuldu.

Sedan modelin üretimi 1995 yılında durdurulurken, BMW 5 Serisi Touring’in satışları 1996 yılına kadar devam etti. Toplam 1,3 milyon adet otomobil satıldı.

Üretim dönemi: 1988 - 1996
Motorlar: 1,8 - 4,0 litre (83 - 250 kW, 113 - 340 bg), 4, 6 ve 8 silindirli
Uzunluk/genişlik/yükseklik: 4.720 mm/1.751 mm/1.412 – 1.421 mm

DÖRDÜNCÜ NESİL BMW 5 SERİSİ (E39).

BMW 5 Serisi Sedan (E39), sürüş halinde çapraz yandan görünüm

BMW 5 Serisi (E39) artık daha büyük boyutlara sahip olsa da gövde ağırlığı aynı kaldı. Bunun nedeni artan alüminyum kullanımıyla birlikte süspansiyonun büyük ölçüde bu hafif metalden yapılmış olmasıydı. Burulma dayanıklılığı da önemli ölçüde arttı. Ayrıca 1995 yılında showroomlardaki yerini alan BMW 5 Serisi (E39) paslanmaya karşı olağanüstü bir korumaya sahipti; gövdenin dörtte üçünden fazlası sıcak daldırma ile galvanizlenmişti. Modelin pek çok detayla bir araya gelen şık tasarımı, rekor kıran bir sürtünme katsayısı sunarak modeli sınıfının en iyisi haline getirdi. Modelde güvenliği garanti etmek için on adede kadar hava yastığı sunuluyordu.

1997 yılından itibaren BMW 5 Serisi Touring de bu model yelpazesindeki yerini aldı. 1998 yılında ise dizel motorlarda ilk kez kullanılan yeni bir teknoloji sunuldu. BMW, common rail teknolojisine sahip ilk sıralı 6 silindirli motoru sunarak dizel motorların performansı ve verimliliği konusunda yıllarca değişmeyecek global standartları belirledi. 4 silindirli dizel motordan BMW M5'te bulunan 400 bg (294 kW) güç sunan olağanüstü güçlü V8 silindirli motora kadar bu modern motorlar, performansları ve akıcı çalışmalarıyla ilham vericiydi.

BMW 5 Serisi’nde 2000 yılında yapılan model revizyonuyla farların çevresinde halka şeklindeki bugün hala kullanılan sürüş ışıkları sunuldu; ayrıca önceki köşeli modeller yerine yuvarlak sis farları kullanıldı. BMW 5 Serisi, teslimatı yapılan 1,48 milyondan fazla otomobille (266.000 Touring modeli dahil) 2004 yılında üretimi durdurulana kadar yeni bir satış rekoruna imza attı.

Üretim dönemi: 1995 - 2004
Motorlar: 2,0 - 5,0 litre (85 - 294 kW, 115 - 400 bg), 4, 6 ve 8 silindirli
Uzunluk/genişlik/yükseklik: 4.775 – 4.805 mm/1.800 mm/1.435 – 1.445 mm

BEŞİNCİ NESİL BMW 5 SERİSİ (E60, E61).

BMW 5 Serisi Sedan (E60), sürüş halinde çapraz önden görünüm

Karakteristik şekilleri ile 2003 yılından itibaren sunulan BMW 5 Serisi Sedan'ın (E60/60) tasarımı, Chris Bangle liderliğinde ortaya çıktı. Değişen konkav ve konveks yüzeyler, ışık ve gölge arasında benzersiz bir etkileşim yaratarak hem güçlü hem de dinamik bir görünüm sunuyordu. BMW lüks sınıf sedandan uyarlanan işletim konsepti, sürücünün BMW 5 Serisi'nin çeşitli sistemlerini iDrive aracılığıyla kontrol etmesine olanak sağlıyordu. iDrive sistemi, opsiyonel olarak yolculukla ilgili en önemli bilgileri doğrudan sürücünün ön camdaki görüş alanına yansıtan Head-Up Display ile birlikte sunuldu.

Yeni BMW 5 Serisi Sedan önceki modele göre daha büyük ve daha geniş olsa da daha ağır değildi; hatta modele bağlı olarak 75 kg’a kadar daha hafifti. Bunu sağlayan faktörlerden biri, alüminyum ön bölümün ağırlığı azaltmasıydı. Kompozit tasarıma sahip ön kısım, geri kalan çelik gövdeyle birlikte gövde yapımında öncü bir adımı temsil ediyordu.

Adaptif viraj ve fren ışıkları da opsiyonel olarak sunuluyordu. Gövdenin yana yatmasını aktif olarak dengeleyen Dinamik Sürüşün yanı sıra BMW 5 Serisi'nde ilk kez sunulan özelliklerden biri de Aktif Cruise Control (ACC) oldu. Bu özellik sportif süspansiyonla bir araya geldiğinde bu sınıfta benzersiz sürüş dinamikleri sunuyordu. Sıralı 6 silindirli motorlar, common rail teknolojisine sahip dizel ve Bi-VANOS özellikli benzinli versiyonlarıyla etkileyiciydi.

2005 yılının başından itibaren bugünkü BMW M5 modeli, 507 bg (373 kW) güç üreten 5 litrelik V10 motorla pazara sunuldu. Hem Sedan hem de Touring modeli sunulan bu dinamik spor sedan, dünyanın en hızlı touring otomobillerinden biri haline geldi.

2007 yılında aydınlatma ve tamponlarda yapılan değişikliklerin yanı sıra iDrive sisteminin yenilenmesiyle otomobilin görünümü modernize edildi.

Üretim dönemi: 2003 - 2010
Motorlar: 2,0 - 5,0 litre (120 - 373 kW, 163 - 507 bg), 4, 6, 8 ve 10 silindirli
Uzunluk/genişlik/yükseklik: 4.841 – 4.855 mm/1.846 mm/1.468 – 1.512 mm

BMW 5 SERİSİ GRAN TURISMO (F07).

BMW 5 Serisi Gran Turismo (F07), sürüş halinde çapraz önden görünüm

BMW, BMW 5 Serisi Gran Turismo modeliyle BMW 5 Serisi’ne paralel olarak tamamen yeni bir otomobil segmenti tanıttı. BMW 5 Serisi Gran Turismo, esnek bir şekilde kullanılabilen bir Spor Aktivite Aracı (SAV) olan sedanın özelliklerini klasik bir Gran Turismo’nun özellikleriyle sundu. Bu otomobil şıklık, cömert ve ferah bir konfor seviyesinin yanı sıra BMW'ye özgü sürüş dinamiklerini bir araya getirdi.

Coupé tarzı tavan çizgisi ve uzatılmış yandan görünüm, ön kısımda geniş BMW Böbrek Izgaralarının yanı sıra L biçimli stop lambaları ve yatay olarak tasarlanmış konturların yarattığı arka tasarımın geniş görünümüyle uyum sağlıyordu. BMW 5 Serisi Gran Turismo, motor modelleri, standart özellik olarak sunulan Dinamik Sürüş Kontrolü ve 8 ileri otomatik şanzıman sayesinde en üst düzeyde dinamik özellikler ve verimlilik sunuyordu. Çift kollu ön aks, entegre V arka aks ve opsiyonel Integral Aktif Direksiyon gibi teknik yeniliklerle donatılan süspansiyon ise oldukça etkileyiciydi.

Otomobilin iç tasarımı cömert oranlarıyla ferah bir ortamın yanı sıra yükseltilmiş oturma pozisyonu ve geniş camlarla görenlerin beğenisini kazandı. Ayrıcalıklı malzemeler ise modelin lüks ambiyansını tamamlıyordu. BMW iDrive sayesinde sürücü, BMW 5 Serisi Gran Turismo'nun BMW Gece Görüş Sistemi ve Otomatik Uzun Far Fonksiyonu gibi kapsamlı fonksiyonlarını her zaman net bir şekilde görebiliyordu.

Üretim dönemi: 2009 - 2017
Motorlar: 2,0 - 4,4 litre (135 - 330 kW, 184 - 450 bg), 4, 6 ve 8 silindirli
Uzunluk/genişlik/yükseklik: 4.998 mm/1.901 mm/1.559 mm

ALTINCI NESİL BMW 5 SERİSİ (F10, F11).

BMW 518d Sedan (F10 LCI), sürüş halinde çapraz yandan görünüm

İki milyondan fazla satan BMW 5 Serisi’nin en başarılı nesli 2010 yılında pazara sunuldu. Sportif ve şık tasarım, BMW'ye özgü eşsiz sürüş keyfi ve çok sayıda yenilikçi teknoloji, otomobilin business sedan segmentindeki lider konumunu sağlamlaştırdı.

Otomobil, itiş gücünü tekerleklere özel sürüş durumuna göre dağıtan BMW akıllı dört çeker xDrive sistemi ile de sunuldu. 407 bg (300 kW) güç üreten BMW Twin Power Turbo özellikli V8 silindirli motor, en güçlü benzinli motordu. Bu motorun dizel motorlar arasındaki dengi ise 300 bg (220 kW) güce sahip sıralı 6 silindirli motor oldu. Eylül 2010'da sunulan BMW 5 Serisi M donanımıyla BMW 5 Serisi'nin hem iç hem de dış tasarımında sportif iyileştirmeler sağlandı. M Sport süspansiyon, M aerodinamik donanımı ve M hafif alaşım jantlar ile otomobil son derece güçlü bir izlenim yaratıyordu. M deri direksiyonun yanı sıra M tasarımlı spor koltuklar, M vites topuzu ve M iç kaplamalar iç mekanı zenginleştiren öğeler arasında yer alıyordu.

2013 yılında gerçekleştirilen değişikliklerle tasarım yenilendi ve ilave motor seçenekleri eklendi. Seride artık Bi-xenon farlar ve Bluetooth Eller Serbest Arayüzü artık standart olarak sunulmaya başlandı.

2016 yılında hybrid bir BMW 5 Serisi modeli olan BMW 530e iPerformance sunuldu. Model, plug-in hybrid motoru sayesinde yerel emisyonsuz sürüş sunuyordu. Bu, BMW'ye özgü sürüş dinamikleri, konfor ve verimlilik özellikleriyle bir araya geldi.

Üretim dönemi: 2010 - 2017
Motorlar: 2,0 - 4,4 litre (105 - 423 kW, 143 - 575 bg), 4, 6 ve 8 silindirli
Uzunluk/genişlik/yükseklik: 4.899 – 5.039 mm/1.860 mm/1.464 – 1.471 mm

YEDİNCİ NESİL BMW 5 SERİSİ (G30, G31).

BMW 530e Sedan (G30), şarj sırasında çapraz önden görünüm

(BMW G30, G31)

2017 yılında BMW 5 Serisi, sportif business sedan konseptini yepyeni bir seviyeye taşıdı. Bu modelin tasarımında uzun aks aralığı, uzatılmış motor bölümü kapağı ve akıcı tavan çizgisinde net şekilde görülen BMW’ye özgü oranlar öne çıkıyor. Sade yüzeyler ve titizlikle biçimlendirilmiş çizgilerle uyum sağlayan BMW Böbrek Izgaraları, doğrudan farlara bağlanan tasarımıyla otomobilin genişliğini vurguluyor.

Verimlilik sağlayan ve opsiyonel olarak hybrid versiyonuyla da sunulan modern motorlar, sınıfında rakipsiz sürüş dinamikleri sağlıyor. Opsiyonel olarak sunulan Adaptif Süspansiyon ve Integral Aktif Direksiyon da ilave katkılar sunuyor.

Gelişmiş asistan sistemleri ise kritik trafik koşullarında güvenliği garanti ediyor. Opsiyonel olarak sunulan Profesyonel Sürüş Asistanı, şeritte tutma veya acil duruşlar gibi durumlarda destek sağlıyor.

2020 yılında uygulanan değişiklikler kapsamında yeniden tasarlanan Böbrek Izgaraları, opsiyonel olarak laserlight özelliğiyle sunulan daha düz farlar ve yeni gövde renkleri, dış tasarımda net görsel vurgular oluşturan öğeler arasında yer alıyor. İç tasarımda ise yeni Comfort koltuklar mevcut ve asistan sistemlerinde artık Acil Durum Koridoru Yardımı ve Şehir İçi Fren Aktivasyonu fonksiyonları sunuluyor.

Üretim dönemi: 2017 – günümüz
Motorlar: 1,6 - 4,4 litre (110 - 467 kW, 150 - 635 bg), 4, 6 ve 8 silindirli
Uzunluk/genişlik/yükseklik: 4.936 – 5.001 mm/1.868 – 1.903 mm/1.467 – 1.479 mm

EFSANELER ASLA ÖLMEZ.

BMW 5 Serisi, doğduğu 1972 yılından beri kelimenin gerçek anlamıyla standartları belirliyor ve herkesi etkisi altına alıyor. Radyo Eksen’in yayın yönetmeni ve sabah programının yapımcısı ve sunucusu olarak tanıdığımız Gülşah Güray da bu efsanevi modelin evrimine tanıklık eden yıllara ait müzik olaylarını BMW Joy Blog’da anlattı. Hem de kendi anıları ve o çok sevdiğimiz yorumu eşliğinde.
X’İN KEŞFETTİKLERİ | BMW Joy Blog

1970’li ve 1980’li yıllar

Pink Floyd, Michael Jackson…Yazı dizimize BMW 5 Serisi’nin ilk iki nesline ev sahipliği yapan 70’li ve 80’li yıllar ile başlıyoruz.

Joy Blog’da okuyun
X’İN KEŞFETTİKLERİ | BMW Joy Blog

1990’lı ve 2000’li yıllar

Bu bölümde üçüncü, dördüncü ve beşinci nesillere ev sahipliği yapan 90’lı ve 2000’li yıllar ile kaldığımız yerden devam ediyoruz. Konuklarımız ise Kurt Cobain ve Gogol Bordello!

Joy Blog’da okuyun
X’İN KEŞFETTİKLERİ | BMW Joy Blog

2010’lu yıllar ve günümüz

Bu yazıda 5 Serisi’nin altıncı ve yedinci nesline ev sahipliği yapan yıllar ile günümüze ulaşıyor ve yazı dizimizi (şimdilik) Billie Eilish ile ve yapay zeka imzalı şarkılarla tamamlıyoruz.

Joy Blog’da okuyun

Yakıt tüketimi ve CO2 emisyonu.

Yeni BMW 520d xDrive Sedan:
Yakıt tüketimi (litre/100 km) (ortalama): 5,5-6
CO2 emisyonu (g/km) (ortalama): 143-157

Yeni BMW i5 eDrive40
Güç tüketimi (kWsa/100): 18,8–15,9
Yakıt tüketimi (litre/100 km) (ortalama): 0
CO2 emisyonu (g/km) (ortalama): 0

BMW 520i Sedan:
Yakıt tüketimi (litre/100 km) (ortalama): 7.1
CO2 emisyonu (g/km) (ortalama): 162

BMW 530i xDrive Sedan:
Yakıt tüketimi (litre/100 km) (ortalama): 7.3
CO2 emisyonu (g/km) (ortalama): 166

BMW 520d xDrive Sedan:
Yakıt tüketimi (litre/100 km) (ortalama): 5.5
CO2 emisyonu (g/km) (ortalama): 144
 

BMW 530e xDrive Sedan
Yakıt tüketimi (litre/100 km) (ortalama): 1.6-2.2
CO2 emisyonu (g/km) (ortalama): 36-49
Enerji tüketimi (kWh/100km) (ortalama) : 17.4-19.4

BMW 530i xDrive Touring:
Yakıt tüketimi (litre/100 km) (ortalama): 7.8
CO2 emisyonu (g/km) (ortalama): 179


BMW M5 CS:
Yakıt tüketimi (litre/100 km) (ortalama): 11,3
CO2 emisyonu (g/km) (ortalama): 256

BMW M5 Competition:
Yakıt tüketimi (litre/100 km) (ortalama): 11,3-11,1
CO2 emisyonu (g/km) (ortalama): 259-253

BMW M5:
Yakıt tüketimi (litre/100 km) (ortalama): 11,3-11,1
CO2 emisyonu (g/km) (ortalama): 259-253

BMW M550i xDrive Sedan:
Yakıt tüketimi (litre/100 km) (ortalama): 11,0-10,3
CO2 emisyonu (g/km) (ortalama): 250-235


Yakıt tüketimi, CO2 emisyonu ve enerji tüketim bilgileri onay sırasında yürürlükteki Avrupa Mevzuatı (EC) 715/2007’de belirtilen ölçüm prosedürüne uygun olarak belirlenmiştir. Rakamlar Almanya’da temel konfigürasyona sahip bir otomobile aittir ve gösterilen menzil seçilen modelde yer alan opsiyonel donanım ve farklı boyutta jant ve lastikleri göz önünde bulundurur.


Değerler yeni WLTP mevzuatını temel alır. Otomobille ilişkili vergiler veya CO2 emisyonuyla ilişkili diğer harçlar (diğerlerine ek olarak) burada belirtilen CO2 değerlerinden farklı olabilir.

Devamı