Çerezleri kullanmamız için izninizi yönetme aracımız geçici olarak çevrimdışı. Bu nedenle, çerez kullanımına izin vermenizi gerektiren bazı işlevler eksik olabilir.
OTOMOBİLİNİZİN BOYASINI
KORUMAK İÇİN 7 PARLAK İPUCU.
Çizilmeler, kuşların bıraktığı küçük sürprizler, yıkama işlemleri… Otomobiliniz, boyasına zarar verebilecek dış etkenlere karşı ekstra korunmaya ihtiyaç duyar. Otomobilinizin gerçek anlamda parlamasını sağlayacak boya bakım önerileri ve yıkama ile ilgili ipuçlarını BMW ColorSystem uzmanı Martin Jaworski’den dinliyoruz.
14.07.2020
1.Beklenmedik hasarlara dikkat: Yaramaz kuşlar ve ıhlamur ağaçları!
Gökyüzünden gelen her şey kutsal değildir. Kuş pislikleri ve diğer hayvan dışkısı türleri boya için aşındırıcıdır. BMW ColorSystem Ürün Müdürü Martin Laworski “Aşındırıcı maddeler otomobil boyası üzerinde ne kadar uzun süre kalırsa, hasar o kadar büyüyebilir.” diyor.
Otomobil boyasına eşit derecede hasar veren bir diğer unsur ise bahar aylarında ıhlamur ağaçlarının altına park eden otomobillerin üstünde oluşan yapışkan katman. Bu madde, balsıra (tatlı özsu) olarak biliniyor. Kulağa romantik gelebilir ama sürücüler açısından tatsız, çünkü balsıra aslında yaprak bitlerinin dışkısı. Yani, pek romantik değil. Bu bitler ıhlamur yapraklarından bitki özünü emiyor ve yapışkan bir şeker salgılıyor. Bu katmanın doğrudan güneş ışığı altında eriyerek boyaya karıştığını biliyor muydunuz?
Boya uzmanı Martin Jaworski; “Böylesi bir hasarın geri dönüşü yoktur ve profesyonel bir biçimde onarılmalıdır.” sözleri ile bizi uyarıyor. Bu konuda yapılabilecek şey, kuş pisliğini veya balsırayı mümkün olan en kısa sürede temizlemek.
Aynısı böcekler için de geçerli. Özel geliştirilmiş bir böcek temizleyici ile böcek kalıntılarının otomobil boyasına yapışıp kalmasını engellemek ve otomobil yıkandığında kolaylıkla temizlenebilmesini sağlamanız mümkün. Elbette doğru temizleyici madde ve bezi kullanmak önemli, bu konuda da Yetkili Servisiniz ile görüşmek akıllıca olacaktır.
2. En yaygın hata: Boyayı ihmal etmek.
Otomobilinizi en az haftada bir yıkayarak ‘’otomobillerini sevip özen gösterenler’’ kulübüne dahil olabilirsiniz. Martin Jaworski’ye göre otomobil sahiplerinin en sık yaptığı hata düzenli bakım ve temizlik yapmamaları. Martin Jaworski; “Otomobilin boyasının bakımını düzgün bir şekilde yaparsanız, genel olarak dış etkilere karşı daha dirençli olacaktır.” diyerek bizi uyarıyor. Yani sprey boyama veya rötuş boyama gibi pahalı onarımları da düzenli bakımlar sayesinde önemli ölçüde azaltılabilmeniz mümkün.
3. Otomobil yıkama servisleri
Bazı otomobil yıkama servisleri fırça kullanırken bazıları ise bez kullanır. Özellikleri bakımından birisi diğerinden daha üstün diyemeyiz fakat fırçalar veya bezler çok toz toprak içinde ise, zımpara etkisi göstererek boya yüzeyine zarar verebilirler. Bu nedenle otomobil yıkama servisinin temiz ve bakımlı olması çok önemli. Kim kirli bir banyoya girmek ister ki? Ayrıca, fırçaları yakından incelemek de iyi bir fikir çünkü naylon lifler aşınmış veya kopmuşsa aralarında kir birikebilir.
Peki yıkamanın ardından cila yapılmalı mı? Kesinlikle! BMW boya uzmanı durumu şöyle açıklıyor: “Cila, otomobil boyasının son katını mühürler ve böylece boyayı dış etkilere karşı korur.” O halde, cila işlemi hangi aralıklarla uygulanmalı? Uzmanların bu konudaki temel kuralı; yağmur suyu otomobil boyasından normal biçimde damlamaya devam ettiği sürece yeni bir cilaya ihtiyaç yoktur. Ancak burada hava durumu da büyük bir faktör. Otomobilinizi garajda tutuyorsanız, cila katı sundurma altındaki veya açık havada park edilmiş bir otomobile göre daha uzun süre korunacaktır. Tedbiri elden bırakmamak isteyenler için uzmanımız otomobilinizi bir kez ilkbaharda ve bir kez de kıştan hemen önce olmak üzere yılda iki kez cilalatmanızı tavsiye ediyor.
4. Boya ve bez: Elle yıkamanın doğru yolu
Otomobilinizi kendiniz yıkamayı mı tercih ediyorsunuz? İşte gerçek bir otomobil tutkunu! Martin Jaworski, otomobil severler arasında, elle yıkamanın en nazik yöntem olarak kabul edildiğini söylüyor. Elle yıkamadaki püf noktası ise düşük pH değerine sahip hafif temizlik malzemelerinin yanı sıra yumuşak, temiz süngerler, fırçalar ve bezler kullanmak.
Jaworski uyarıyor: “Basınçlı yıkama makinası kullanırken, otoyoldaki kural geçerli: Mesafenizi koruyun! Çünkü, su basıncı çok yüksek olduğunda boyaya zarar verebilir. Bu durumda, sprey başlığı ve otomobil boyası arasındaki doğru mesafe kullanılan cihaza ve modele göre değişkenlik gösterir.” Genel anlamda kabul gören bir kural olarak, eğer su jeti elinizi acıtacak kadar basınçlıysa otomobiliniz için de zararlı olabilir.
5. Parlatma zamanı.
Çok sevdiğiniz otomobilinizin boyası ilk günkü kadar parlak değilse veya üzerindeki hafif çizikler gözünüze batıyorsa parlatma zamanınız gelmiş demektir. Her otomobil sahibi, temiz olduğu kadar pürüzsüz ve parlak görünen bir otomobili olsun, ona ilk kez binip kullandığı günü hatırlasın ister. Otomobil parlatıcılarında bulunan mikro düzeyde ince aşındırıcılar, boya yüzeyine zarar vermeden temizler. Parlatma işlemi yenilenmiş boyayı muhafaza eder ve aynı zamanda otomobilinizi hava koşullarına karşı da korur.
6. Boya rötuşlama: Çizikleri onarın
Pasta-cila işlemi sonrasında otomobilinizdeki çizikler hala görünür durumda mı? O halde bir sonraki adımınız rötuşlamak; daha doğrusu rötuşlatmak. Martin Jaworski şöyle diyor: “Boya onarımının doğru yapılabilmesi için durum neyse ona uygun, spesifik çözümler bulmak gerekir. Bu nedenle otomobil boyası onarımı mutlaka eğitimli uzman personeller tarafından gerçekleştirilmelidir.”
Yalnızca bir çizik yüzünden hemen yeni bir otomobil satın almayız değil mi? BMW Yetkili Servisleri tavsiyelerde bulunarak veya boya kalemleri ve sprey kutuları temin ederek işlemi sizin yapmanıza yardımcı olabilir. İhtiyacınız olan otomobiliniz için doğru renk kodunu bulmak; tüm BMW modellerinde -modele bağlı olarak- B sütununa veya motor bölümünün içine sabitlenmiş tanıtım plakasına bakmanız yeterli. Dilerseniz renk kodunu BMW Yetkili Servisinizden de alabilirsiniz. Boya renkleri araç şasi numarasından kolaylıkla belirlenebiliyor.
“Mat boyalara tamamen farklı bir bakım yapılması gerekir.”
7. Mat boyalar için durum farklı.
Martin Jaworski mat boyalara tamamen farklı bir bakım yapılması gerektiğini vurguluyor. Örneğin cilalama işlemi uygulanamaz çünkü cilalama işleminde kullanılan parlatıcılardaki aşındırıcı maddeler mat boyanın özel pürüzlü yüzeyini ortadan kaldıracaktır. Uzun vadede, otomobil yıkama servislerinin fırçalarının da mat boya üzerinde pürüzsüzleştirme etkisi vardır. Ayrıca cila macunları da mat boyaya zarar verir. Bu nedenle, kesinlikle özel temizlik ve bakım ürünleriyle elle yıkamayı veya basınçlı yıkama kullanmayı tavsiye ediyoruz.
Metalik veya efektli boya gibi diğer otomobil boyası tipleri özel bir işlem gerektirmiyor. Jaworski şöyle diyor: “Bunların şeffaf bir kaplama katı vardır, yani bu tip boyalar bakım açısından opak boyalardan farklı değildir.”
1.BEKLENMEDİK HASARLARA DİKKAT: YARAMAZ KUŞLAR VE IHLAMUR AĞAÇLARI!
Gökyüzünden gelen her şey kutsal değildir. Kuş pislikleri ve diğer hayvan dışkısı türleri boya için aşındırıcıdır. BMW ColorSystem Ürün Müdürü Martin Laworski “Aşındırıcı maddeler otomobil boyası üzerinde ne kadar uzun süre kalırsa, hasar o kadar büyüyebilir.” diyor.
Otomobil boyasına eşit derecede hasar veren bir diğer unsur ise bahar aylarında ıhlamur ağaçlarının altına park eden otomobillerin üstünde oluşan yapışkan katman. Bu madde, balsıra (tatlı özsu) olarak biliniyor. Kulağa romantik gelebilir ama sürücüler açısından tatsız, çünkü balsıra aslında yaprak bitlerinin dışkısı. Yani, pek romantik değil. Bu bitler ıhlamur yapraklarından bitki özünü emiyor ve yapışkan bir şeker salgılıyor. Bu katmanın doğrudan güneş ışığı altında eriyerek boyaya karıştığını biliyor muydunuz?
Boya uzmanı Martin Jaworski; “Böylesi bir hasarın geri dönüşü yoktur ve profesyonel bir biçimde onarılmalıdır.” sözleri ile bizi uyarıyor. Bu konuda yapılabilecek şey, kuş pisliğini veya balsırayı mümkün olan en kısa sürede temizlemek.
Aynısı böcekler için de geçerli. Özel geliştirilmiş bir böcek temizleyici ile böcek kalıntılarının otomobil boyasına yapışıp kalmasını engellemek ve otomobil yıkandığında kolaylıkla temizlenebilmesini sağlamanız mümkün. Elbette doğru temizleyici madde ve bezi kullanmak önemli, bu konuda da Yetkili Servisiniz ile görüşmek akıllıca olacaktır.
2. EN YAYGIN HATA: BOYAYI İHMAL ETMEK.
Otomobilinizi en az haftada bir yıkayarak ‘’otomobillerini sevip özen gösterenler’’ kulübüne dahil olabilirsiniz. Martin Jaworski’ye göre otomobil sahiplerinin en sık yaptığı hata düzenli bakım ve temizlik yapmamaları. Martin Jaworski; “Otomobilin boyasının bakımını düzgün bir şekilde yaparsanız, genel olarak dış etkilere karşı daha dirençli olacaktır.” diyerek bizi uyarıyor. Yani sprey boyama veya rötuş boyama gibi pahalı onarımları da düzenli bakımlar sayesinde önemli ölçüde azaltılabilmeniz mümkün.
3. OTOMOBİL YIKAMA SERVİSLERİ
Bazı otomobil yıkama servisleri fırça kullanırken bazıları ise bez kullanır. Özellikleri bakımından birisi diğerinden daha üstün diyemeyiz fakat fırçalar veya bezler çok toz toprak içinde ise, zımpara etkisi göstererek boya yüzeyine zarar verebilirler. Bu nedenle otomobil yıkama servisinin temiz ve bakımlı olması çok önemli. Kim kirli bir banyoya girmek ister ki? Ayrıca, fırçaları yakından incelemek de iyi bir fikir çünkü naylon lifler aşınmış veya kopmuşsa aralarında kir birikebilir.
Peki yıkamanın ardından cila yapılmalı mı? Kesinlikle! BMW boya uzmanı durumu şöyle açıklıyor: “Cila, otomobil boyasının son katını mühürler ve böylece boyayı dış etkilere karşı korur.” O halde, cila işlemi hangi aralıklarla uygulanmalı? Uzmanların bu konudaki temel kuralı; yağmur suyu otomobil boyasından normal biçimde damlamaya devam ettiği sürece yeni bir cilaya ihtiyaç yoktur. Ancak burada hava durumu da büyük bir faktör. Otomobilinizi garajda tutuyorsanız, cila katı sundurma altındaki veya açık havada park edilmiş bir otomobile göre daha uzun süre korunacaktır. Tedbiri elden bırakmamak isteyenler için uzmanımız otomobilinizi bir kez ilkbaharda ve bir kez de kıştan hemen önce olmak üzere yılda iki kez cilalatmanızı tavsiye ediyor.
4. BOYA VE BEZ: ELLE YIKAMANIN DOĞRU YOLU
Otomobilinizi kendiniz yıkamayı mı tercih ediyorsunuz? İşte gerçek bir otomobil tutkunu! Martin Jaworski, otomobil severler arasında, elle yıkamanın en nazik yöntem olarak kabul edildiğini söylüyor. Elle yıkamadaki püf noktası ise düşük pH değerine sahip hafif temizlik malzemelerinin yanı sıra yumuşak, temiz süngerler, fırçalar ve bezler kullanmak.
Jaworski uyarıyor: “Basınçlı yıkama makinası kullanırken, otoyoldaki kural geçerli: Mesafenizi koruyun! Çünkü, su basıncı çok yüksek olduğunda boyaya zarar verebilir. Bu durumda, sprey başlığı ve otomobil boyası arasındaki doğru mesafe kullanılan cihaza ve modele göre değişkenlik gösterir.” Genel anlamda kabul gören bir kural olarak, eğer su jeti elinizi acıtacak kadar basınçlıysa otomobiliniz için de zararlı olabilir.
5. PARLATMA ZAMANI.
Çok sevdiğiniz otomobilinizin boyası ilk günkü kadar parlak değilse veya üzerindeki hafif çizikler gözünüze batıyorsa parlatma zamanınız gelmiş demektir. Her otomobil sahibi, temiz olduğu kadar pürüzsüz ve parlak görünen bir otomobili olsun, ona ilk kez binip kullandığı günü hatırlasın ister. Otomobil parlatıcılarında bulunan mikro düzeyde ince aşındırıcılar, boya yüzeyine zarar vermeden temizler. Parlatma işlemi yenilenmiş boyayı muhafaza eder ve aynı zamanda otomobilinizi hava koşullarına karşı da korur.
6. BOYA RÖTUŞLAMA: ÇİZİKLERİ ONARIN
Pasta-cila işlemi sonrasında otomobilinizdeki çizikler hala görünür durumda mı? O halde bir sonraki adımınız rötuşlamak; daha doğrusu rötuşlatmak. Martin Jaworski şöyle diyor: “Boya onarımının doğru yapılabilmesi için durum neyse ona uygun, spesifik çözümler bulmak gerekir. Bu nedenle otomobil boyası onarımı mutlaka eğitimli uzman personeller tarafından gerçekleştirilmelidir.”
Yalnızca bir çizik yüzünden hemen yeni bir otomobil satın almayız değil mi? BMW Yetkili Servisleri tavsiyelerde bulunarak veya boya kalemleri ve sprey kutuları temin ederek işlemi sizin yapmanıza yardımcı olabilir. İhtiyacınız olan otomobiliniz için doğru renk kodunu bulmak; tüm BMW modellerinde -modele bağlı olarak- B sütununa veya motor bölümünün içine sabitlenmiş tanıtım plakasına bakmanız yeterli. Dilerseniz renk kodunu BMW Yetkili Servisinizden de alabilirsiniz. Boya renkleri araç şasi numarasından kolaylıkla belirlenebiliyor.
7. MAT BOYALAR İÇİN DURUM FARKLI.
Martin Jaworski mat boyalara tamamen farklı bir bakım yapılması gerektiğini vurguluyor. Örneğin cilalama işlemi uygulanamaz çünkü cilalama işleminde kullanılan parlatıcılardaki aşındırıcı maddeler mat boyanın özel pürüzlü yüzeyini ortadan kaldıracaktır. Uzun vadede, otomobil yıkama servislerinin fırçalarının da mat boya üzerinde pürüzsüzleştirme etkisi vardır. Ayrıca cila macunları da mat boyaya zarar verir. Bu nedenle, kesinlikle özel temizlik ve bakım ürünleriyle elle yıkamayı veya basınçlı yıkama kullanmayı tavsiye ediyoruz.
Metalik veya efektli boya gibi diğer otomobil boyası tipleri özel bir işlem gerektirmiyor. Jaworski şöyle diyor: “Bunların şeffaf bir kaplama katı vardır, yani bu tip boyalar bakım açısından opak boyalardan farklı değildir.”
BMW’NİZ HEP İLK GÜNKÜ IŞILTISINI KORUSUN: BMW CAR CARE ÜRÜNLERİ.
BMW’niz ve sizin için spa keyfi: BMW otomobilinizde yüksek kaliteli BMW Car Care ürünlerini kullanın. Tüm BMW Car Care ürünleri, BMW’nize bakım ve güçlü koruma sağlarken nazikçe temizlemek için en uygun şekilde üretilmiştir. İç ve dış yüzeyler, jantlar veya camlar - en iyi sonuçları elde etmek için her zaman BMW’nin kalite standartlarına güvenebilirsiniz.
*Yazı için kaynak: https://www.bmw.com/en/automotive-life/7-tips-on-paint.html