Çerezleri kullanmamız için izninizi yönetme aracımız geçici olarak çevrimdışı. Bu nedenle, çerez kullanımına izin vermenizi gerektiren bazı işlevler eksik olabilir.

İLGİNÇ BMW GERÇEKLERİ.
Bunları biliyor muydunuz?
BMW model adlandırmalarının belirli bir mantığa dayandığını veya 1972'de geliştirilen bir konsept otomobilin, bugün gerçek olan sürücü destek sistemlerini test ettiğini biliyor muydunuz? BMW ile ilgili sizler için derledik.
18.02.2025
BMW, tarih boyunca ikonik otomobiller ve çığır açan yenilikler ve tasarım, motor sporları, özel seriler ve zamansız mimari alanlarında önemli kilometre taşlarına imza attı. Bilginizi test edin: BMW hakkında aşağıdaki ilginç bilgileri ve detayları biliyor muydunuz? BMW tutkunları için BMW Joy Blog’da derledik.


BMW merkez binasındaki katların asılı durduğunu biliyor muydunuz?
Viyanalı mimar Prof. Karl Schwanzer tarafından tasarlanan bu avangart yapı, yenilikçi bir kaldırma yöntemiyle inşa edildi. Bina, alışılmışın dışında bir fikre dayanıyordu: Yapının çekirdeğindeki yatay kirişler sabit noktalar olarak görev yaparken, her silindire yaklaşık 100 çelik çubuk bağlandı. Bu destek sistemi sayesinde, önce yerde beton dökülerek oluşturulan katlar yukarı doğru çekildi. Bu yenilikçi inşaat yöntemi sayesinde bina, rekor sürede – sadece 22 ayda – tamamlandı ve 1972 Münih Olimpiyatları’na yetiştirildi.
BMW model adlandırmaları neye göre yapılıyor?







Isetta’nın, BMW’nin özel bir isim taşıyan tek seri üretim otomobili olduğunu biliyor muydunuz?
BMW’nin ilk modeli BMW 3/15 PS’ten itibaren, markanın seri üretim otomobilleri aslında “isimsizdi”; yani yukarıda da açıkladığımız gibi, model adlandırmaları genellikle sayılardan oluşuyor ve bazen harflerle destekleniyordu. Ancak BMW Isetta, bu kuralın dikkate değer bir istisnası oldu. İsmin kökeni, aracı ilk olarak geliştiren İtalyan ISO şirketine dayanıyordu. BMW, bu küçük şehir otomobilinin üretim lisansını aldı, motorunu değiştirdi ve zamanla tasarımını yeniledi. Ancak (belki de 1950’lerin dolce vita özlemine mükemmel uyduğu için) orijinal Isetta ismini korudu.


1972 model BMW Turbo’nun, sürücü destek sistemlerinin öncüsü olduğunu biliyor muydunuz?
BMW, 1972 Münih Olimpiyatları yılına özel olarak, BMW Turbo konsept otomobilini tanıttı. Bu model, geleceğin teknolojilerini test eden hareketli bir laboratuvar olarak tasarlandı. BMW’nin tasarım şefi Paul Bracq tarafından geliştirilen ve yere çok yakın alçaklıkta olan spor otomobil, kendini onarabilen darbe bölgeleri, güvenlik odaklı direksiyon sistemi, tüm çevresini kaplayan tampon şeritleri ve göz alıcı aydınlatmalı boya kaplaması gibi yenilikçi özelliklere sahipti. Üstelik, BMW Turbo sürücüyü potansiyel tehlikelere karşı uyarıyordu. Örneğin, radar tabanlı fren mesafesi göstergesi, güvenli takip mesafesi aşıldığında uyarı veriyordu. Bunun yanı sıra, fren sıvısı seviyesi, fren aşınması ve fren devrelerindeki basınç değişiklikleri için gösterge sistemleri bulunuyordu.
1983 Formula 1 aracındaki motor bloğunun, standart bir BMW 3 Serisi'nden alındığını biliyor muydunuz?







BMW’nin, hidrojenle çalışan motorları 1979’da test etmeye başladığını biliyor muydunuz?
1979 yılında, BMW ve Alman Uzay Araştırma Merkezi (DFVLR, günümüzde DLR), ilk hidrojen test aracını geliştirdi. Bu araç, 1975 model BMW 520/4 temel alınarak üretildi. Dışarıdan bakıldığında, benzinle çalışan versiyonlarından neredeyse farksızdı. Ancak, benzin yerine hidrojenle çalışan dört silindirli bir motora sahipti. Bu deney, hidrojenin içten yanmalı motorlarda teknik olarak uygulanabilir olduğunu erken bir aşamada kanıtladı ve gelecekte hidrojenin alternatif bir güç kaynağı olarak kullanılmasının temellerini attı.

BMW Welt’in çatısının, Venedik’teki San Marco Meydanı’nı kaplayacak kadar büyük olduğunu biliyor muydunuz?
14.000 metrekareden geniş bir alana sahip olan BMW Welt’in çatısı, ünlü San Marco Meydanı’nı rahatlıkla kaplayabilir. Ayrıca BMW Welt’in 269 metre uzunluğundaki köprüsü, Bavyera’daki en uzun kendini taşıyan köprü unvanına sahip. Ve bu etkileyici yapının çift konili mimarisinde, 1.000 tondan fazla çelik ve 900’den fazla benzersiz cam panel kullanılmış.
BMW’nin, 2007 yılında “Project i” ile elektromobiliteyi yeniden değerlendirdiğini biliyor muydunuz?







BMW’nin sınırlı sayıda üretilen özel modellerinin, markanın köklü bir geleneği olduğunu biliyor muydunuz?
BMW, küçük ölçekli özel üretimler ile otomotiv dünyasında benzersiz bir miras oluşturdu. 2022’de, markanın yıldönümüne özel olarak tanıtılan BMW 3.0 CSL’in ardından, BMW Skytop sınırlı sayıda üretilen prestijli bir model olarak bu geleneği sürdürüyor. BMW’nin bu yaklaşımı, M3 European Champion Edition (1988), M3 CSL (2002), Steinway & Sons’tan ilham alan BMW Individual 7 Serisi Composition (2010) ve BMW Individual ile ROBBE & BERKING iş birliğiyle üretilen BMW 760i Sterling (2013) gibi efsanevi modellerle kendini kanıtladı.

1994 model BMW 7 Serisi’nin, direksiyon üzerinde düğmelere sahip ilk model olduğunu biliyor muydunuz?
Yeniliklerin itici gücü olan motor sporları, bu gelişimde de önemli bir rol oynadı. 1980’lerin sonlarında, Formula 1 direksiyonları, sürücülere çeşitli ayarlama seçenekleri sunan kontrol düğmeleriyle donatılmaya başlandı. Peki, BMW sürücülerinin temel fonksiyonları doğrudan direksiyondan kontrol etmesi daha sezgisel bir fikir olmaz mıydı? Bu vizyonun ilk uygulaması, 1994 model BMW 7 Serisi ile hayata geçti. Bu modelde sürücüler, hi-fi ses seviyesini, ses kaynağını ve hız sabitleyiciyi direksiyon üzerindeki düğmelerle kontrol edebiliyordu.
* Yazar: BMW; Sanat Direktörleri: Verena Aichinger, Madita O'Sullivan Fotoğraflar: BMW.