Çerezleri kullanmamız için izninizi yönetme aracımız geçici olarak çevrimdışı. Bu nedenle, çerez kullanımına izin vermenizi gerektiren bazı işlevler eksik olabilir.
YARIŞ OYUNLARI İÇİN 10 PROFESYONEL İPUCU.
Profesyonel simülasyon yarışçısı ve YouTuber Jimmy Broadbent, yeni başlayan oyuncuların kilit sorularını cevaplıyor, ayrıca hem ileri seviye hem de kendisi gibi profesyonel yarışçılarla Joy Blog’da taktiklerini paylaşıyor.
06.05.2021
YARIŞ SİMÜLASYONLARI NEDİR?
Yarış simülasyonları, bilgisayar veya oyun konsolları ile (PS4, Xbox One) gerçek otomobil yarışı deneyimini simüle edebilen bilgisayar yazılımıolarak tanımlanır. Sürüş deneyiminde fizik kuralları, yol tutuşu ve lastik hareketleri mümkün olduğunca hassas bir şekilde modellenir. Sim yarışçıları çevrim içi olarak birbirleriyle ya da yapay zekâya karşı yarışırlar, seçtikleri yarış oyununa ek olarak bu oyunda pedalları olan bir direksiyona da ihtiyaç duyarlar.
Jimmy, oyun becerileri fark etmeksizin tüm oyunculara önemli ipuçları ve hilelerini açıklıyor. Gelin birlikte göz atalım.
YENİ BAŞLAYANLAR İÇİN OYUN İPUÇLARI.
Sanal motor sporları dünyasına hangi yarış oyunlarıyla başlamak gerekir? En iyi yarış simülasyonu hangisi?
Jimmy Broadbent: Bu soru çok sık soruluyor. Her yarış simülasyonu kendi içerisinde gayet iyi özelliklere sahip. Şahsen ben çevrim içi yarışa ve rekabete odaklanan iRacing ile çok eğleniyorum. Sürüşte fizik kuralları ve lastik modellemesi bakımından rFactor 2 ve Automobilista da oldukça iyi. Bu iki yarış oyunu, başkalarına karşı yarışmak istemeyen solo sürücüler için de yeterli içeriğe sahip. Ayrıca Assetto Corsa’ya da göz atabilirsiniz.
Yani, özetle şunu söyleyebilirim: İmkanınız varsa tüm simülasyonları deneyin. Karar vermem gerekirse, rekabet konusunda iRacing, solo oynamak isteyenlere ise Automobilista’yı tavsiye edebilirim.
Jimmy Broadbent / YouTube yıldızı“GT yarışlarında otomobiller yeni başlayanlar için gayet uygun; çünkü otomobiller kendi kendilerini idare edebiliyorlar.”
Yarış simülasyonlarına yeni başlayan biri hangi yarış sınıfı ve lisanslarıyla başlamalı?
Jimmy Broadbent: GT yarışları (GT3 ve GT4 gibi) en popüler yarış simülasyonları kategorisinde yer alıyor. Her ikisiyle de simülasyon oyunlarını hızlı bir şekilde öğrenebilirsiniz. Otomobiller normal menzilde kendilerine oldukça hakimler. Ancak sınırları zorladığınızda manevra yapmak biraz zorlaşıyor. Yeni başlayanlar, örneğin iRacing’de Mazda MX5’i denemek isteyebilirler. Hafif, çok güçlü olmayan bir model ve ayarlarınızı nasıl düzenlediğinize bağlı olarak önden veya arkadan kayabiliyor. Böylelikle, daha hızlı modellere geçmeden önce direksiyon başında temel konularda uzmanlaşmaya yardımcı oluyor. Öte yandan güçlü prototipi ile ihtiyaç duyulan hız beklentisini de karşılıyor.
Yarış pistlerini öğrenmenin en iyi yolu nedir?
Yeni bir piste alışırken sanırım en iyi yöntem yavaş hızda gitmek; en azından benim için öyle. Böylelikle, yolun yapısını ve eğimlerin yönünü anlayabiliyorum. Sonrasında ise otomobili daha hızlı kullanarak pistte verdiği tepkileri gözlemliyorum. Bilmedikleri yarış pistlerinde dahi ellerinde ne varsa ortaya koyan sürücüler de var tabii. Eğer siz de bu şekilde kullanırsanız, kendinizi köşelerde patinaj yaparken bulabilirsiniz.
Motor sporu yarışlarında yarış çizgisini takip etmek çok faydalı. Ama bu özelliği yalnızca beş veya altı turdan sonra kapatıyorum. Bir diğer ipucum da: çok oyunculu oturumlarda en hızlı sürücüleri takip etmeniz yönünde. Böylelikle vites değiştirme, fren noktaları ve kurulum gibi şeyleri gözlemleyebilirsiniz. Bazı oyuncular bunu kendilerine yediremeyebiliyorlar, genellikle kendi başlarına pratik yapmayı tercih ediyorlar. Daha kolayı varken neden işleri karmaşık hale getirelim, öyle değil mi? En hızlı yarışçılar zaten bu yöntemin nasıl yapılacağını çok iyi biliyorlar, bu işi onları gözlemleyerek öğrenebilirsiniz.
İLERİ SEVİYE OYUNCULAR İÇİN OYUN İPUÇLARI.
Bir viraja yaklaşırken nelere dikkat edilmeli? En iyi fren tekniği hangisi?
Jimmy Broadbent: Bu önemli bir konu. Çünkü pisti öğrenirken virajı nasıl aldığınız büyük önem taşır. İlk önce tam frenleme noktalarına dikkat etmelisiniz. Virajlar için mesafe işaretleri gibi öne çıkan nesneler üzerinden de nerede olduğunuzu belirleyin ve ezberleyin! Virajın içerisine en yakın olunan noktaya da dikkat etmeyi unutmayın. Bu noktayı eğimin içindeyken yakalamalısınız. Ve son olarak da yarış sırasında gözünüz daima dikiz aynasında olmalı; virajda arkanızdan gelebilecek oyuncular tarafından gafil avlanmak istemezsiniz.
Unutmamanız gereken bir diğer konu ise her virajın farklı olduğu. Örneğin, dönüşün ardından uzun bir düzlük geliyorsa, o zaman odak noktam viraja girmekten çok virajdan çıkmak yönünde oluyor. Bu tür durumlarda viraja daha yavaş girerek, otomobili çıkışa doğru daha hızlı yönlendiriyorum ve mümkün olabildiğince erken bir biçimde gaza basıyorum. S şeklindeki virajlarda ise bu durum daha farklı; karşı yöne hızla ulaşabilmek için viraja girerken otomobile itici güç kullanmanız gerekebilir.
Motor sporlarında, virajı hızlı dönebilmeye yarayan ve birçok yarış oyununda da kullanılabilecek mükemmel bir teknik var: “Virajlara frenle girme tekniği”. Normalde, eğimden önce fren yapar, içe doğru döner ve sonra tekrar hızlanmaya başlarsınız. Virajlara frenle girmek ise daha farklı: Viraja girer girmez frene basmalısınız, tabii düzlükte frenlediğinizden daha az kuvvette olacak şekilde. Bu durumda virajın içindeyken hafifçe fren yapıp otomobilin ağırlığını ön tekerlere yönlendirmelisiniz. Bu teknik yol tutuşu için önemli; böylelikle daha iyi bir direksiyon kontrolü de sağlamış oluyorsunuz. Virajlara fren yaparak girmek özellikle uzun düzlüklerden sonra ve eğimli virajlarda çok faydalı. iRacing gibi bazı oyunlarda bu teknik tercih ediliyor; rFactor 2 gibi diğer oyunlarda ise daha az kullanılıyor.
Bir virajdan çıkmanın en hızlı yolu nedir?
Jimmy Broadbent: Yarış simülasyonlarında gaz pedalına mümkün olduğunca hızlı basmak gerekiyor. Ancak, bu yöntemin işe yaradığı otomobillerin sayısı çok fazla değil; açıkçası günümüzde yarış oyunları çok fazla gerçekçi. Örneğin, 700 beygir gücüyle C grubu otomobiller tam gazda turboşarj etkisi gösterir ve işaret verilir verilmez otomobil kaymaya başlar. Arka tekerler çılgına döner ve yol tutuşunuz sıfırlanır.
Hafifçe ilerleyerek, virajı döndükten sonra gaz pedalına basabilirsiniz. Ne kadar hız uygulamanız gerektiği virajın zorluğuna ve otomobile göre de değişiyor. Örneğin F1 otomobilleri arka tekerlerde harika yol tutuşuna sahip. Önden çekişli otomobillerde ise virajı hissederek devam etmeniz gerekiyor.
Jimmy Broadbent“Oyun ipuçlarında en önemli şeylerden biri: Otomobilinizin size söylediklerini anlamaya çalışın.”
Otomobilimizin özelliklerini nasıl öğrenebiliriz?
Jimmy Broadbent: Her şeyden önce otomobilin özelliklerini anlayabilmek biraz vakit alan bir süreç. Örneğin iRacing’de LMP1 prototiplerini kullanmayı çok seviyorum. Bu otomobillerde hybrid sistemden gaz pedalı tepkisine ve fren dengesine kadar öğrenilecek çok şey var. Sadece zaman ve pratik gerektiriyor.
Verilebilecek en önemli ipuçlarından biri de otomobilinizin size söylediklerini anlamaya çalışmak olmalı. Yarış simülasyonlarında G kuvvetini hissedemezsiniz ve bu da işleri daha da zorlaştırır. Ancak, direksiyondan gelen kuvvet geri bildirimi ile yol tutuşu, savrulma hareketi ve aracın sınırları hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz. Ayrıca, lastiklerinizi aşırı zorlamamak için virajı dönerken lastik gıcırtılarını da dikkatle dinlemelisiniz. Bu özellikler yol otomobillerinden ziyade daha çok yarış otomobilleri için geçerli.
Yarış simülasyonlarıyla ilgili güzel olan nokta, bir kazadan sonra her şeyi sıfırlayabiliyor olmanız. Yani yarış oyunlarından sınırları rahatlıkla zorlayabilirsiniz (Fiziksel, gerçek yarışlar için tavsiye edilmez!) Aslında sınırlar, bir otomobilin nasıl tepki verdiğini öğrenmek için en uygun yöntemlerden biri. Örneğin eski Formula 1 ve IndyCar şampiyonu Nigel Mansell, yeni otomobillerinde daima kaydırma testleri yapardı. Otomobilin savrulmasını sağlar ve dönerek halkalar çizerdi; böylelikle aracı gerçek anlamda anlardı.
Çekiş kontrolü veya Anti-Blokaj Fren Sistemi gibi bir sürüş yardımı sizi hızlandırır mı yoksa yavaşlatır mı?
Jimmy Broadbent: Sürüş yardımı aslında kötü bir şey değil. Hatta gerçek GT3 otomobillerinde çekiş kontrolü ve Anti-Blokaj Fren Sistemi gibi asistan sistemler yer alıyor. Fakat sürekli olarak bunlara bağlı olmamalısınız. Tam gazda giderken, çekiş kontrolünün devreye girmesiyle sizi yavaşlattığını hissedersiniz. Tam frenleme sırasında ise Anti-Blokaj Fren Sistemi devreye girer ve bu da fren mesafesini uzatır. Bu yüzden, sanki Anti-Blokaj Fren Sistemi ve çekiş kontrolü hiç devreye girmeyecekmiş gibi kullanmayı hedeflemelisiniz.
PROFESYONELLER İÇİN OYUN İPUÇLARI.
Doğru alan ve görüş yönü yarış oyunlarında nasıl fayda sağlar?
Jimmy Broadbent: Oyun oynarken yaşanan sorun; monitörün görüntüleme alanındaki sınırlılık ve gerçek hayattaki çevresel görüşe sahip olmamanız. Bu yüzden, diğer otomobillerin her an nerede olduğunu bilmek çok önemli bir yere sahip. Yarış oyunlarında görüş alanınızı ayarlamanız da çok önemli.
Daha da önemlisi ise doğru görüş yönü. Gerçek motor sporlarındaki kural e-sporlarda da geçerli: Gitmek istediğiniz yere bakmalısınız. Örneğin virajı dönerken: İlk önce frenleme noktasına odaklanırsınız, daha sonra virajın ortasına ve son olarak da virajın çıkışına. Bu noktaları görüş açınızda tutarsanız doğru yolda olursunuz. Yarış oyunlarında bulunan çok sayıdaki yardımcı ekranın dikkatinizi dağıtmasına izin vermeyin. Ekranları bir sonraki düzlükte de kontrol edebilirsiniz.
Jimmy Broadbent“Düzgün sollama yapmak biraz satranç oynamaya benzer.”
İyi sollama yapmanın anahtarı nedir?
Jimmy Broadbent: Sollama manevraları adeta dans etmek gibi, herkesin üzerine düşeni yapması gerekir. Birçok online sürücü başkalarını umursamadan, yalnızca kendilerini düşünerek sollama yapıyor. Diğer sürücüleri hiç düşünmeden, sadece rakipleri dışarıda tutmayı hedeflerler. Yaptıklarının karşılığını görmeleri ise çok uzun sürmez. Açıkçası ben bu tür tavırları tamamen mantıksız buluyorum.
İşte bu yüzden sollama konusunda akıllıca davranıp taktik geliştirmelisiniz. Mesela bir sollama manevrası planlıyorsam, virajın içine doğru giderek tam bir tur öncesinden şaşırtmaca yapabilirim. Böylelikle, önümdeki sürücü sonraki tur için planımı bildiğini düşünerek hareket ediyor. Ama zamanı geldiğinde tam olarak zıddını yaparım: Aynı virajın dışından geçme girişiminde bulunurum. Gördüğünüz gibi, düzgün sollama biraz satranç oynamaya benziyor, çok fazla taktik var.
Simülasyonda yarışmak nasıl bir kavram? Ve yarışlar nasıl kazanılır?
Jimmy Broadbent: Her şeyden önemlisi, yarış oyunlarında iyi bir konsantrasyon şart. Özellikle yarışın sonuna yaklaştığınızda, dikkat dağınıklığı, rahatlama eğilimi artabiliyor. Bu durum, oyuncuların en sık düştüğü hatalardan biri. Bu nedenle, tur sürelerini sabit tutmaya çalışıyorum, böylelikle de odağımı kaybetmiyorum.
Konsantrasyonun yanı sıra kazanmak için gerekli olan en önemli şey süreklilik. Benim aksime, sıralamada gerçekten hızlı olan sürücüler olabiliyor. Yarış boyunca sürelerimi sabit tutma konusunda çok iyi olduğumu düşünüyorum. Rakiplerimin çoğu bunun zorluğundan şikayet ediyor. Belki de araçlarını çok sert kullandıklarından dolayı lastiklerinde sorun yaşıyor olabilirler.
Başkalarının ne yaptığına odaklanmak, bir yarışta yapılabilecek en büyük yanlışlardan biri. Çünkü o esnada sürüş hataları meydana gelebiliyor. Bu nedenle yarış esnasında tamamen kendime konsantre oluyorum. Ayrıca, çok oyunculu yarışlarda başarı faktörü olarak yakıt tüketimi ve lastik aşınması durumunu da unutmamalısınız. Sürekli olarak sınırda yarıştığınız sıralama yarışları dışında, ne kadar yumuşak kullanırsanız lastiklerinizin dayanma süresi o kadar artar. Sürüş stilinin lastiklerinizde çok fazla aşınmaya neden olduğu bir yarışta, birden kaymaya başlarsınız ve bu da size zaman kaybettirir.
Aynı durum yakıt tüketimi için de geçerli. Sürekli olarak maksimum devir ile kullanırsanız, yakıt deponuz boşalır ve bu da fazladan pit molası anlamına gelebilir. Kısacası, kafanızı çalıştırmanız gerekiyor. Ne de olsa, yarış simülasyonunda bir yarış mühendisiniz yok, kendi başınızasınız.
BMW WELT YARIŞ SİMULASYONU: JIMMY BROADBENT’İN ZAFERİ
Dünya çapındaki on simülasyon yarışçısı, on BMW fabrika sürücüsü ve Jimmy Broadbent gibi çok sayıda fenomen Aralık ayında BMW Welt’teki yarış simülasyonu etkinliği için Almanya’da, BMW’nin doğduğu şehir olan Münih’te toplandı.
SIM LIVE’da motor sporları tutkunları rFactor2 oyun platformu üzerinden birbirlerine karşı yarıştı. Jimmy, gazeteciler ve fenomenler arasındaki çekişmeli medya yarışını kazandı. Profesyonel yarışta ise VRS Coanda Simsport’tan Mitchell deJong (ABD) zaferi kazanan isim oldu.
BMW'de deneysel pazarlamadan sorumlu yönetici Stefan Ponikva, BMW SIM LIVE’ın heyecan dolu bir müsabakanın ilk turu olduğunu söylüyor ve ekliyor: “Vizyonumuz çok açık: Güçlü motor sporları genlerine sahip “premium” otomobil üreticisi olan BMW, yarış simülasyonları alanında da öncü olmak istiyor.”
*Yazar: Thomas Stuchlik; Resimler: iRacing, BMW | Yazı için kaynak: https://www.bmw.com/en/performance/pro-gaming-tips-for-racing-games.html