Çerezleri kullanmamız için izninizi yönetme aracımız geçici olarak çevrimdışı. Bu nedenle, çerez kullanımına izin vermenizi gerektiren bazı işlevler eksik olabilir.
TEKSTİL SANATÇISI JUN TOMİTA İLE
İLHAM VEREN JAPONYA GEZİSİ.
Kyoto'nun gözlerden uzak bir bölgesi olan Saga Koshihata, kumaş boyama ve dokuma sanatçısı Jun Tomita'nın ilham kaynağı. Jun Tomita, Satoyama alanındaki bu yere hayran kalarak kendi çalışmalarını yaratmak üzere uzun yıllar önce buraya yerleşmiş. Sanatçının yeni bir yön arayışıyla geçmişin ve geleceğin geleneksel işçiliğine doğru çıktığı yolculukta kendisine BMW 320d xDrive M Sport otomobili eşlik ediyor.
24.04.2023
BAŞROL OYUNCUSU: JUN TOMITA.
Jun Tomita 1951 yılında Toyama eyaletinde doğan bir kumaş boyama ve dokuma sanatçısı. Geleneksel olarak kimonolarda kullanılan Japon obi kemerlerinin yanı sıra duvar ve taban halıları üretmek üzere kendi ipliklerini boyuyor ve dokuyor. Avustralya ve İngiltere'de çalıştıktan ve eğitim gördükten sonra Japonya’ya dönerek 1982 yılında evini ve stüdyosunu Kyoto'nun batısındaki Koshihata'da kurmuş. Tabloları hatırlatan sakin ve çok katmanlı tarzı, Japonya'da ve yurt dışında büyük övgüyle karşılanıyor.
Keyifli bir sürüş: Kyoto'lu kumaş boyama ve dokuma sanatçısı BMW 3 Serisi ile şehrin batısındaki Saga Koshihata bölgesindeki işçiliği keşfediyor.
JUN TOMITA: KYOTO'LU BİR KUMAŞ BOYAMA VE DOKUMA SANATÇISI.
Saga Koshihata, Kyoto'nun batı kenarında yer alıyor. Bu bölge; dağın etekleriyle tarım yapılan düz araziler arasında kalan, damları sazdan birçok evin yer aldığı ve karabuğday ile üzüm yetiştirilen Satoyama bölgesiyle öne çıkıyor. Bölge bu sebeple, Tokyo'nun batısındaki Nagano eyaletinin olağanüstü doğal güzellikleriyle tanınan Shinshu bölgesine atfen "Kyoto'nun Shinshu'su" olarak da anılıyor. Japonya'nın doğal peyzajı da sayılan pastoral Satoyama'nın kalbinde yer alan bir köyde, kumaş boyama ve dokuma sanatçısı Jun Tomita'nın üretim merkezini bulabilirsiniz. Tomita burada 1982 yılından beri, geleneksel “kasuri” tekniğini kullanarak zengin bir doku ve sakin renkler içeren tekstil ürünleri yaratıyor. Benzersiz eserleri, Japonya'nın çok daha ötesinde hayranlık ve takdir kazanırken, Apple'ın kurucusu Steve Jobs da yaptığı iki duvar halısını satın alanlar arasında.
Jun Tomita'nın turunun ilk adresi "The Village", yani Köy. Kyoto'nun kuzeybatısında Japon el işçiliğinin desteklendiği altı bina bulunuyor. Bunlar arasında sanatçının düzenli olarak çalıştığı ve bilgilerini başkalarına aktardığı bir tekstil stüdyosu da bulunuyor.
STÜDYONUN ODAK NOKTASI: KUMAŞ BOYAMA VE DOKUMA SANATI.
Açık planlı stüdyo yeşil bir geçmişe sahip; yenilenmeden önce sera olarak siklamen yetiştirmekte kullanılmış. Aynı zamanda çalışmak için yeterli alan sunuyor; alanı "9 shaku” ile ifade edebiliriz, yani kimonolarda kullanılan yaklaşık 3 metrelik obi kemeri. Ayrıca stüdyonun arkasında bir iplik boyama atölyesi de bulunuyor. 2009'dan beri bölgede çalışan Mayo Horinouchi çoğunlukla yünden yapılan şallar konusunda uzmanlaşmış gelecek vaat eden bir sanatçı.
Honda İpek İşleri atölyesinde Jun Tomita ipek böceği kozalarından iplik çekilmesini ve işlenmesini denetliyor.
HONDA İPEK İŞLERİ ATÖLYESİNE ZİYARET.
Honda ve eşi, boyama ve dokuma kariyerine ipek böceği yetiştiricisi olarak başlamış. 2016'da kendi işi olan Honda İpek İşleri'ni kurmadan önce iki yıl Tomita'nın gözetiminde eğitim almış. Koshihata'da kendilerini evlerinde hissettiklerinden eski ve saz damlı bir evi hem atölye hem de yuva haline getirmişler. Kozalardan iplik çekerek ve çekilen ipliği bitkilerden ve ağaçlardan elde edilen özlerle boyayarak doğayla uyum içerisinde dokuma ürünleri üretiyorlar.
İpek böceği kozalarından elde edilen iplik, bitkilerden ve ağaçlardan elde edilen doğal özler kullanılarak kurutuluyor.
“Köyü” kurarken Tomita'nın aklındaki tek şey geleneksel dokuma ve boyama tekniklerini öğretmek ve paylaşmak değilmiş. Daha ziyade yaşamın anlamının bir yansıması olmasını planlamış. Yaşam bir şeyler yapmakla ilgilidir diyen Tomita konuyu şöyle açıklıyor: "Çalışmak yaşamın kendisidir ve "oyun" ile "estetik" günlük rutin içerisinde yer alır. Yaratıcı bir köyde çalışmak, doğayla karşılaşıldığında ve üretim sırasında hissedilen algıyı uyandırmak anlamına gelir. Aynı zamanda çevreye karşı geliştirilen daha derin bir farkındalık sağlar." Bu tarz bir etkiyi bir araya getirmek ilham veriyor; bu nedenle Tomita yolculuğunun bir sonraki durağına doğru BMW 3 Serisi ile yola çıkıyor.
Jun Tomita, BMW 3 Serisi ile yolda.
“KÖYDEN” AYRILIŞ VE KAYABUKI-NO-SATO'YA YOLCULUK.
Tomita, BMW 320d xDrive M Sport otomobiliyle son derece değişken bir manzara içinde ilerliyor. Ormanların kenarında sıralandığı düzlükler, görüş alanındaki tepeler ve kıvrımlarla rahatlatıcı bir alternatif seyir için mükemmel bir yol. BMW 3 Serisi, kendi ortamında ve Tomita sportif karakter ve konforun dinamik örgüsünden hoşlanıyor: “Gaz pedalına bastığımda otomobil hemen tepki veriyor ve akıcı. Üstelik dağ yollarındaki dengesi tıpkı sanat çalışmalarım gibi sukünet hissini yansıtıyor."
Kyoto'nun kuzeyindeki Kayabuki-no-Sato köyündeki Indigo Sanat Müzesi’nde dokuma sanatçısı Jun Tomita özel boyaları keşfetmek üzere Hiroyuki Shindo ile buluşuyor.
KAYABUKI-NO-SATO KÖYÜ, INDIGO SANAT MÜZESİ.
Bu ilham verici yolculuğun bir sonraki durağı Kyoto'nun kuzeyindeki Kayabuki-no-Sato köyünde bulunan Indigo Sanat Müzesi. Jun Tomita burada, 50 yıllık dostu çivit boyacısı Hiroyuki Shindo'dan özel boyalar hakkında daha fazla bilgi almak istiyor.
Bu özel sanat müzesi Hiroyuki Shindo tarafından Japonya ve yurt dışından toplanan değerli bir çivit boyası koleksiyonuna sahip. Ziyaretçiler eski saz damlı bir evde çivit renginin derin ve zarif büyüsünü deneyimliyor. Doğru zamanda gelirseniz bitişiğindeki atölyede boyama sürecine kendiniz de şahit olabilirsiniz. Burada Hiroyuki Shindo'yu temsil eden çalışmalardan biri olan “Shindigo Ball" da sergileniyor.
Jun Tomita’nın evi, küçük bir müze gibi kişisel sanat yolculuğunu belgeliyor.
TURUN SON DURAĞI: JUN TOMITA’NIN EVİ.
Hiroyuki Shindo'yu ziyaretin ardından Jun Tomita, ilhamla dolu bir bagajla dönüş yolculuğuna başlıyor. Kendisine eve giden yolda eşlik ediyoruz. 40 yıl önce Koshihata'ya taşındığında neredeyse yıkılacak durumda olan bu evi detaylara titizlik göstererek yenilemiş. Mutfak ve diğer el yapımı eşyalar eve bir halk sanatları müzesi havası veriyor. Bu da eve son derece uygun çünkü bu ev doğa, boyama ve dokumanın uyumuna adanmış bir yaşamın belgesi niteliğinde. Tutku ve keyiften gücünü alan özel bir yaşam tarzını hayata geçiriyor.
* Yazar: Aya Honjo; Sanat: Shuma, Daisuke Abe; Fotoğraflar: Ryusuke Honda (bird and insect ltd.); Video: bird and insect ltd | Yazı için kaynak: https://www.bmw.com/en/magazine/innovation/discover-japan-with-textile-artist-jun-tomita-and-the-bmw-3-series.html