Otomobiliniz Boyasını Korumak İçin 7 İpucu | BMW Joy Blog

OTONOM SÜRÜŞE YOLCULUK.

OTONOM SÜRÜŞE YOLCULUK.
    Herkes otonom sürüşten bahsediyor ama otonom sürüş tam olarak nedir? İlk sürücüsüz otomobili ne zaman göreceğiz ve sonraki adımlar neler olacak? Sürücü, otomobil ve otomobilin kullanıldığı dünya arasındaki beş etkileşim seviyesini meraklıları için açıkladık.


    28.08.2020
     

    Devamı

    Otonom sürüşün halen yalnızca bilim kurgu kitaplarında veya filmlerinde görüldüğü 1990’lı yıllardan bu yana BMW mühendisleri ve teknisyenleri sürüş asistan sistemleri üzerinde çalışıyor. Önümüzdeki on yıllık dönemde, otomobil sektörü son 30 yılda olduğundan çok daha ciddi bir şekilde değişecek, çünkü bugün yeni bir çağın, üst düzey otomatik sürüş çağının başlangıç çizgisindeyiz.

    İklim Koruma, Enerji ve Mobilite Enstitüsü (IKEM) uzmanı Matthias Hartwig, ücretsiz İngilizce e-kitabında gelecekte gelişmelerin ne dereceye kadar önemli bir rol oynayacağı konusunu ele alıyor.

    E-kitabı indirin (İngilizce)

    Otonom Sürüşün Beş Evresi | BMW Joy Blog

    Otonom Sürüşün Beş Evresi

    OTONOM SÜRÜŞÜN 5 SEVİYESİ.

    Uzmanlar, otonom sürüşün evriminde 5 seviye tanımlıyor. Her bir seviye, otomobilin görevleri ve sorumlulukları sürücüden ne dereceye kadar devraldığını ve otomobil ve sürücü arasındaki etkileşimi açıklıyor. Burada, merak edenler için otomobil otomasyonunun bu 5 seviyesini açıklamak istedik.

    0-5 arası seviyeler, ilgili otomasyon derecelerine göre tanımlanır. Otomasyonun hiç olmadığı 0. seviye, sürücünün sürüş asistan sisteminin desteği olmadan otomobili kontrol ettiği seviyedir.

    Ancak 5. seviyede durum tersine döner ve burada otomobil herhangi bir insan etkileşimi olmadan ilerleyebilir. 3. seviye “Üst Düzey Otomatik Sürüş”, 4. seviye “Tam Otomatik Sürüş”tür. 5. seviye olan “Tam Otomasyon” ise hala test aşamasında. 1. seviyenin sürüş asistan sistemleri bugün oldukça yaygın ve tüm yeni BMW modellerinde zaten kullanılıyor.

    Bazı otomobiller direksiyon ve şerit koruma asistanının yanı sıra uzaktan kumandalı park etme gibi tümü 2. seviye “Kısmi Otomatik Sürüş (PAD)” olarak tanımlanan sistemleri bile sunuyor. Buna iyi bir örnek, BMW’nin sektörün lider sürüş asistan sistemi olan “Kişisel Yardımcı Pilot” sistemi.

    1. Seviye: Sürücü Destek Sistemleri

    1 - Sürücü Destek Sistemleri | BMW Joy Blog

    Aslında, tüm BMW otomobilleri birinci seviye otomasyon sunuyor ve hatta birçoğu ikinci seviye otomasyonu da kapsıyor. Yeni BMW Kişisel Yardımcı Pilot sürüş asistan sistemleri, sürücülere yolda destek oluyor ve ilave güvenlik ve rahatlık sağlamaya yardım ediyor. Bunun örnekleri arasında, mesafeyi önünüzdeki otomobile göre bağımsız olarak ayarlayan Dur & Kalk İşlevli Aktif Cruise Control sayılabilir. Bir de otomatik frenleme ile çarpışmaları önleyen Fren Etkinleştirmeli Çarpışma ve Yaya Uyarısı var.

    Güvenlik denetleme kurumu Euro NCAP’in, Euro NCAP Advanced Ödülü ile, bu BMW özelliğini kaza önleme ve yolcu koruması alanında çığır açan bir yenilik olarak onurlandırdığını da belirtelim.

    2. Seviye: Yarı Otonom Sürüş

    2 - Yarı Otonom Sürüş | BMW Joy Blog

    Kısmi veya yarı otomasyonu mümkün kılan işlevler artık hayatımızın bir gerçeği ve yollardaki en yeni BMW’lerde kullanılıyor. Direksiyon ve Şerit Kontrol Asistanı gibi yarı otonom sürüş asistan sistemleri, günlük kullanımı çok daha kolaylaştırıyor. Bu asistanlar otomatik olarak fren yapabiliyor, hızlanabiliyor ve 1. seviyeden farklı olarak direksiyonu da devralabiliyor.

    Uzaktan kumandalı park işleviyle BMW, ilk kez sürücü olmadan dar noktalara park etmeyi mümkün hale getirdi. 2. seviyede otomobilin kontrolü hala sürücüde ve sürücülerin trafikte daima dikkatli olması gerekiyor.

    3. Seviye: Üst Düzey Otomatik Sürüş

    3 - Üst Düzey Otomatik Sürüş | BMW Joy Blog

    Üçüncü geliştirme aşamasında olan geleceğin BMW Kişisel Yardımcı Pilot sistemleri, sürücülere belirli koşullar altında dikkatlerini tamamen yoldan uzaklaştırma konusunda daha fazla özgürlük verecek. Diğer bir deyişle, tüm kontrolü otomobile devredebilecekler.

    Koşullu otomasyon sistemleriyle otomobil, otoyollar gibi belirli trafik durumlarında uzun mesafelerde otonom olarak ilerleyebilecek. Ancak sürücü yol inşaatı sahaları gibi kritik alanlarda birkaç saniye içerisinde kontrolü devralabilecek.

    BMW araştırma otomobilleri, 2021 yılında tüketici pazarına ulaşmak hedefiyle üst düzey otomatik sürüşü birkaç yıldır halka açık yollarda test ediyor. 

    4. Seviye: Tam Otomatik Sürüş

    4 - Tam Otomatik Sürüş | BMW Joy Blog

    4. seviye tam otonom sürüş olarak kabul ediliyor ancak burada hala bir “insan sürücü” kontrolü talep edebiliyor ve otomobilin hala bir kokpiti var. 4. seviyede otomobil, sürüş durumlarının çoğunu bağımsız olarak idare edebiliyor. 4. seviyedeki teknoloji, aniden karşılaşılan inşaat sahaları gibi son derece karmaşık şehir içi sürüş durumlarının, sürücü müdahalesi olmadan idare edilebileceği noktaya kadar geliştiriliyor.

    Bu sistemde sürücünün ihtiyaç duyuması halinde, otomobili kullanmaya ve kontrolü devralmaya hazır olması gerekse de sürücü geçici olarak uyuyabilir. Sürücü böyle bir uyarıyı görmezden gelirse, otomobil kenara çekmek gibi güvenli koşullara geçme yetkisine sahip. 4. seviye sürücünün varlığını gerektirse de bir sonraki nihai otonom sürüş seviyesinde otomobillerin sürücüye ihtiyacı olmayacak.

    5. Seviye: Tam Otomasyon (Sürücü Yok!)

    5 - Tam Otomasyon (Sürücü Yok!) | BMW Joy Blog

    3. ve 4. seviyelerden farklı olarak 5. “Tam Otomasyon” seviyesi, asıl otonom sürüşün gerçeğe dönüştüğü nokta. Sürücülerin otomobili kullanmaya hazır olması ve hatta bir ehliyetinin olması bile gerekmeyecek. Otomobil her türlü sürüş görevini gerçekleştirecek ve otomobilde bir kokpiti bile olmayacak! Böylelikle otomobildeki herkes bir yolcu olacak ve bu sayede örneğin engelli kimseler için yeni ulaşım olanaklarının kapısı açılmış olacak.

    Bu seviyedeki otomobillerin kesinlikle sıkı güvenlik gereklilikleri karşılaması gerekecek ve bu otomobiller kalabalık alanlarda yalnızca nispeten düşük hızlarda gidebilecekler. Bu otomobiller otoyollarda da kullanılabilecek ama başlangıç olarak sadece şehir merkezlerinin tanımlanmış alanlarında kullanılacak.



    *Yazı için kaynak: https://www.bmw.com/en/automotive-life/autonomous-driving.html

    Devamı
    Değişimin Lideri. | BMW Türkiye

    DEĞİŞİMİN LİDERİ.

    YENİ BMW 5 SERİSİ.

    DEĞİŞİMİN LİDERİ.

    YENİ BMW 5 SERİSİ.

    İLGİLİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER YAZILAR:

    Direksiyon Sistemleri Mercek Altında | BMW Joy Blog

    KONUMUZ: DİREKSİYON.

    Hoparlörleri Test Etmek için 6 Şarkı | BMW Türkiye

    HOPARLÖRLERİ TEST ETMEK İÇİN EN İYİ 6 ŞARKI.