Çerezleri kullanmamız için izninizi yönetme aracımız geçici olarak çevrimdışı. Bu nedenle, çerez kullanımına izin vermenizi gerektiren bazı işlevler eksik olabilir.
METAVERSE EVRENİNE GİRİŞ YAPTINIZ.
Bu yeni evreni keşfetmeye hazır mısınız?
Metaverse kavramı hayatımıza hızlıca girdiğinden beri siz de kendinizi geleceği öngörmeye çalışırken buluyor musunuz? “Meta’’ (sonra, öte) ve “universe’’ (evren) kelimelerinin birleşiminden doğan “Metaverse’’, bize tüm dijital dünyaları birleştiren evren ötesi bir deneyim vadediyor ve internetin geleceği olarak görülüyor. Herkesin dilinde olan Metaverse’ü bir de bizden dinlemeye ne dersiniz?
29.12.2021
“Metaverse’’ kavramıyla ilk karşılaşmamız 1992 yılına uzanıyor. Amerikalı yazar Neal Stephenson, “Snow Crash’’ isimli romanında insanların avatarlarının yer aldığı üç boyutlu bir dünyadan bahsediyor ve buna da Metaverse diyor.
“Arkasında ona nasıl ulaşılabileceğini açıklayan anlamsız sözler var. Bir telefon numarası ve Metaverse için bir adres…
‘Aptalca bir isim’ dedi kartı tulumunun yüzlerce cebinden birine sokuştururken.
‘Ama bunu asla unutmayacaksın’ dedi, Hero.”
İşte kitap, muhtemelen artık kolay kolay unutmayacağımız Metaverse kavramından ilk kez bu şekilde söz ediyor. Fiziksel gerçeklikle, artırılmış ve sanal gerçekliğin birleştiği bir dijital dünyalar bütünü olan Metaverse ise bugün bir roman kurgusu değil; Web 3.0 kadar yakın bir gerçeklik.
METAVERSE NE VADEDİYOR?
Halihazırda geliştirilmekte olan, sanal ve gerçek olanın eş zamanlı deneyimlenebildiği Metaverse’ün; çalışmak, oyun oynamak, konsere gitmek, alışveriş yapmak gibi günlük yaşama dair etkinliklerin tümünün gerçekleştirileceği bir evren olacağı öngörülüyor. Eğer Metaverse kavramının en iyi görselleştirildiği 2018 yılına ait filmlerden biri olan “Ready One Player’’ı izlediyseniz, benzer bir yapı hayal edebilirsiniz. Filmde, insanlar sanal gerçeklik aracılığıyla Oasis denen dijital bir evrende tıpkı gerçek dünyada olduğu gibi zaman geçirebiliyorlardı. Head-seat’ler ve özel kıyafetlerle girilen bu evrende herkesin bir avatarı vardı. Benzer biçimde Metaverse’ün de insanlara, dijital bir dünyada kaybolma şansı tanıması bekleniyor. Yani insanların halihazırda birbiriyle çevrim içi olarak iletişime geçmesine izin veren Web 3.0 ve şu an için oyunlardan aşina olduğumuz sanal gerçekliği bir adım öteye taşınıyor.
SİSTEM NASIL İŞLEYECEK?
Metaverse’e dair anlatılan pek çok şey şu an için birer öngörüden ibaret; çünkü henüz bu evreni oluşturacak altyapıya erişmiş değiliz. Bununla birlikte, VR teknolojileri, NFT tabanlı sanat eserleri gibi ileride Metaverse evreninin birer parçası olacak bileşenlerin büyük bir kısmını aktif olarak kullanır durumdayız. Çünkü Metaverse, sanal dünyalar ve internet üzerindeki içeriğin sanal gerçeklik (VR), artırılmış gerçeklik (AR) ve blockchain teknolojiler kullanılarak birleştirilmesi sonucunda oluşuyor. Daha somut hale getirirsek, kripto varlıklar kullanarak alışveriş yapabileceğiniz, derslere, toplantılara katılabileceğiniz hatta şu an için fiziksel dünyadaki karşılıklarının birer jpeg olmasıyla kafa karıştıran NFT eserlerinizi sergileyebileceğiniz bir dijital evren hayal edebilirsiniz. Zaten insanların bir adım ötesini düşünerek kripto para borsaları üzerinden “Metaverse coin’’lere yatırım yapmalarının nedeni de, oluşacak bu sanal ekonomiye hazırlık yapmak.
METAVERSE, GLOBAL MARKALARIN RADARINDA.
Metaverse gibi bir kavramın, şirketleri heyecanlandırması elbette şaşırtıcı değil. BMW de bu heyecana dahil olanlar arasında yerini aldı ve Metaverse’e Joytopia ile giriş yaptı. Joytopia’nın lansmanı, Münih’te 7-12 Eylül 2021 tarihleri arasında gerçekleşen IAA Mobility fuarının hemen öncesinde, 5 Eylül’de yapıldı. Oscar ödüllü oyuncu Christoph Waltz'un anlatımı ve Coldplay'in tamamı Metaverse'de çekilen dört şarkılık özel bir performansının yer aldığı bu evrenin ilk dijital konserinde, izleyiciler seçtikleri avatar karakterlerine bürünerek sahne önünde yer alıp dans ederek dilediklerinde performansı farklı açılardan seyretme şansı elde etti. Joytopia’nın web sitesi çok yakında açılacak.
Öte yandan, bu evrene hazırlık yapanlar arasında Coca Cola, Gucci, Clinique gibi yeme-içme, moda ve güzellik markaları da yerini aldı; çünkü kimse, reklam ve pazarlama sektörlerini dönüştürecek bu alternatif evrenden geri kalmak istemiyor. Metaverse’ün “mobil evrenin geleceği” olacağını düşündüğünü söyleyen Mark Zuckerberg ise bir adım ileri geçerek eski adıyla Facebook’un, yeni adıyla Meta’nın bir Metaverse şirketi olması için hazırlıklara başlamış durumda. Tüm bu ilgi de Metaverse’ü farklı ilgi alanları olan insanlar için cazip kılıyor. Yani Metaverse modadan kültür ve sanata kadar birçok alanda bambaşka bir varoluş biçiminin kapılarını açıyor. Aynı anda dijital ve gerçek iki evrende var olabilmek, üç boyutlu ve hedef odaklı sosyal etkileşimler ve hatta para kazanmanın mümkün olduğu bu heyecan verici sanal evren, hızlı bir biçimde yaşamımızın bir parçası olmaya hazırlanıyor.
*Yazar: Nils Arnold; Fotoğraflar: BMW | Yazı için kaynak: https://www.bmw.com/en/magazine/sustainability/circularity-at-bmw.html