Çerezleri kullanmamız için izninizi yönetme aracımız geçici olarak çevrimdışı. Bu nedenle, çerez kullanımına izin vermenizi gerektiren bazı işlevler eksik olabilir.
TRANSALP’TE BENZERSİZ BİR DENEYİM.
Yeni BMW iX Alpler macerasında bisikletlere eşlik ediyor.
Alpler’de bisiklet turuna çıkma fikri kulağa nasıl geliyor? Bisikletseverler için harika bir haberimiz var; bugün sizi Alpler’in ana sırtında günübirlik bir gezintiye çıkarıyoruz. Merak etmeyin, dağlarda bisiklet sürmeye dair bilmeniz gereken her şeyi anlatacağız. Gezimizin eşlikçisi ise menzili ve etkileyici kabiliyetleriyle bu iş için biçilmiş kaftan olan tamamen elektrikli Yeni BMW iX.
16.09.2021
135 kilometrenin sonuna doğru işin eğlenceli kısmı sona eriyor. Eğimin %12’nin üzerine çıkması ve karşıdan esen dondurucu rüzgar, yağmur, hatta karla karışık yağmur ve karın pek de hoş olmayan kombinasyonuyla karşılaştığımızda, içimizden “Günün geri kalanını böyle geçirmek pek kolay olmayacak” diye düşünmeye başlıyoruz. Yani en azından ben öyle düşünüyorum. Jaufen Geçidi’nin zirvesine doğru yol aldığımız sırada yanı başımda rahat ve sabit bir tempoyla pedal çevirmeye devam eden Maria’nın yüzünde ise yalnızca bir gülümseme okunuyor görünüyor. Sanıyorum kendisi bu zorlu meydan okumanın ödülünü birkaç dakika içinde alacağımızın farkında...
2024 yılında tarihte ilk kez, uçurtma sörfü olimpiyat oyunları arasında yer alacak. Bu konudaki planınız nedir?
Roderick Pijls: Sporumu günümüzün küresel anlamdaki en önemli platformunda temsil edecek olmaktan son derecede gururluyum. Bu benim için büyük bir motivasyon kaynağı. Şu sıralar hazırlık sürecinin ortasındayım. Zamanımın çoğunu su üzerinde geçiyorum, teknikler hakkında araştırma yapıyorum ve müsabakaları seyrediyorum. Bu, benim için bir adaptasyon anlamına geliyor çünkü normal koşullar altında dalgalara odaklanmaya alışkınım. Ancak olimpiyatlar söz konusu olduğunda işin içine hız da giriyor. Tıpkı denizcilerin yaptığı gibi, şamandıralarla işaretlenmiş bir parkur bizi bekliyor. Bunun için spesifik teknikler lazım, pozisyonumu koruyarak yarışı tamamlamam gerek. Teknikler ve ekipman konusunda uzmanlaştığımı söyleyebilirim ancak bu çekişme yepyeni bir meydan okuma olacak. Aslına bakarsanız tam olarak istediğim de bu. Zirvede olduğunuzda ve kendinizi sürekli olarak disiplininizin en iyileri ile kıyasladığınızda bir anda tekrardan acemi olmak insana kendini iyi hissettiriyor.
Suyla olan özel ilişkiniz ne zaman başladı?
Pijls: 15 yaşımdayken kitesurfing’i keşfetmeden önce çim hokeyi oynuyordum. Derken uçurtma sörfü beni tamamen etkisi altına aldı. Artık, karada geçirdiğimden daha fazla zamanı su üzerinde geçiyorum. Su üzerinde olmayı ve istediğim her şeyi yapma özgürlüğüne sahip olduğumu hissetmeyi seviyorum. Burada hiçbir sınır yok. Durmanızı söyleyen kırmızı trafik ışıkları yok, oyun sahasının sınırlarını belirleyen çizgiler yok. Ne yapmam veya yapmamam gerektiğini söyleyen kimse yok. Bu özgürlük hissi bana oldukça çekici geliyor. Okyanus ve su adeta ikinci evim, bir anlamda güvenli bölgem haline geldi. Suyun üzerindeyken kendimi yeni meydan okumalarla yüzleşmeye hazır hissediyorum. Deniz asla aynı kalmaz, pek çok farklı yüzü vardır. Koşullar sürekli olarak değişir. Sörfün üzerinde her çıktığımda farklı ve yeni bir deneyim yaşıyorum. Doğa güçleri ile oynamak hoşuma gidiyor. Ancak onlarla savaşmıyorum, onları değiştirmeye ya da evcilleştirmeye çalıştırmıyorum. Her şey onlara kenetlenip birlikte hareket edebilmekle ilgili. Doğanın devasa sahnesinde ne kadar önemsiz bir rol oynadığınızı fark ettiğinizde gerçek anlamda yaşadığınızı hissediyorsunuz.
HİKÂYEMİZİN KAHRAMANLARI.
✔ En yeni BMW i modeli olan Yeni BMW iX, markanın teknolojik amiral gemisi konumunda. Tamamen elektrikli olan Yeni BMW iX xDrive50, tek şarjla 630 kilometreye kadar yol katedebiliyor.
✔ 31 yaşındaki Maria Wilke’nin en büyük tutkusu bisiklet sürmek. Almanya’nın Kara Orman bölgesini evi olarak adlandıran bisikletçi, sırf eğlence olsun diye hiç şikayet etmeden günde 300 kilometreden fazla bisiklet sürüyor.
✔ Editörümüz Nils Arnold ise otomobillere, bisikletlere ve yazmaya olan tutkusunu Alpler’i geçtiğimiz bu bisiklet turunda bir arada deneyimliyor. Editörümüz ayrıca mola vererek dahi olsa, günde 200 kilometrenin üzerinde bisiklet sürebiliyor.
Almanya’nın Garmisch-Partenkirchen kasabasındaki Olimpik Rampa (rakım 2.323 fit), 0. km
- Yeni BMW iX’in bataryası %98 seviyesinde.
- Maria Wilke ve editörümüz ise rahat.
Hikayemize birkaç saat öncesinden başlayalım...
Garmisch-Partenkirchen kasabası, Bavyera Alpleri’nin orta yerinde, geçmişte Kış Olimpiyatları için inşa edilen ve kullanılan Olimpik Rampa’nın hemen eteklerinde yer alıyor. Mayıs ayının bir sabahında, güneşin doğuşundan kısa bir süre sonra, tam olarak saat 06:06’da batı ufkunda sağanak yağmur kendini gösteriyor. Maria, alışık olduğumuz samimi gülümsemesiyle bakarken editörümüz kendini iyimser olmaya zorluyormuş gibi görünüyor. Yeni BMW iX yola çıkmaya hazır. Otomobili rahat bir yolculuğun beklediğini söyleyebiliriz. Muhteşem manzaralarla dolu bu bisiklet yolculuğunda destek olması için elektrikli bir SAV modeline sahip olmak, inanılmaz bir avantaj. Yiyeceklerimizi, ekipmanlarımızı ve yedek kıyafetlerimizi Yeni BMW iX taşıyor. Aynı zamanda Alpler’de bisiklet sürerken bize moral desteği de veriyor. Geniş iç hacme sahip otomobilin sürücüsü, arkasına yaslanıp rahat bir yolculuğun keyfini çıkarabileceği için ise şanslı.
Leutasch Vadisi’nin başladığı yerde Almanya/Avusturya sınırı (3.333 fit), 17. km
- Yeni BMW iX’in bataryası hala %90 seviyesinin epey üzerinde.
- Maria Wilke ve editörümüz henüz kapasitelerini zorlamaya başlamadı.
Mittenwald’den Leutasch Vadisi’ne doğru küçük bir tırmanışın ardından kendimizi Avusturya sınırında buluyoruz. Hava biraz serin ve nihayet kaslarımız ısınmaya başladı. Sürücümüz, alçalmış bulutların aniden ayrılmasıyla ortaya çıkan Wetterstein Sıradağları’nın nefes kesici manzarasının tadını Yeni BMW iX’in içerisinden çıkarıyor. Elektrikli otomobil bizi 35 km/saat hızla takip ediyor (➜ Daha fazlası için: Elektrikli Otomobil Türleri Nelerdir?) ve bu tempoda oldukça az güç tüketiyor.
Telfs (2.109 fit), 43. km
- Yeni BMW iX’in bataryası, enerji geri kazanımı sayesinde hâlâ aynı seviyede.
- Maria Wilke ve editörümüz ise hızın keyfine varıyor.
Leutasch Vadisi’nin neredeyse tamamen düz arazisi boyunca yaptığımız ısınma turundan sonra ilk rampa nihayet karşımızda. Maria, kısa bir gülümsemenin ardından hemen yola koyuluyor. Vücudunu üst çubuğa doğru eğerek karbon bisikletini Inntal Vadisi’ne doğru hızla sürüyor. %10 ve üzerinde eğime sahip olan bu yokuşlardan inerken enerjisini geri kazanabilen Yeni BMW iX SAV, bizi arkadan keyif içinde takip ediyor. Telfs kasabasına ulaştığımızda hava biraz ısınıyor, bir süreliğine doğu yönünde yol alıyoruz. Yolun bu bölümü çoğu zaman tamamen düz ilerliyor. Karbon fiber bisiklet tekerleklerinden gelen hafif ancak kendine has sesin dışında ortalık oldukça sessiz, özellikle Yeni BMW iX’in neredeyse çıtı çıkmıyor. Inntal Vadisi’ni 40 km/saatin üzerinde bir hızla geçiyoruz. Yardımcı otomobilimiz ihtiyaç duyduğumuzda bize yiyecekle su veriyor ve havanın ısınmasıyla çıkardığımız bazı kıyafetleri taşıyor.
Innsbruck, Bergisel (2.447 fit), 70. km
- Yeni BMW iX’in batarya seviyesinde yalnızca küçük bir düşüş var.
- Maria Wilke ve editörümüzün vücutları ise biraz laktik asit salgılamaya başlıyor.
Innsbruck’tan başlayarak Bergisel tepesindeki kayakla atlama rampasına doğru yokuş yukarı tırmanıyoruz. Yeni BMW iX, Brenner’a doğru giden yolda Wipp Vadisi’nin başlangıcına doğru geniş virajlarda yavaşça ilerlerken, GPS aygıtımız bize kestirme bir yol olduğunu gösteriyor. Kulağa hoş geliyor ancak rota biraz yorucu. Yüksekliği 150 fitin biraz üzerinde olsa da eğimin %20 olması nedeniyle uyluk kaslarımız zorlanacak gibi. Bisikletle bu tür dik yokuşlardan çok daha fazla keyif almanız için size dağlar için özel olarak üretilen ekipmanları öneriyoruz. Eğim, bir süre enerjimizi zorluyor ve vücutlarımızın artık tamamen uyandığını hissediyoruz. Diğer taraftan, Yeni BMW iX oldukça az enerji tüketiyor ve sürücümüz otomobilin içinde rahatlatıcı bir sürüşün keyfini çıkarıyor.
Matrei am Brenner (3.254 fit), 88. km
- Yeni BMW iX’in bataryası %80 seviyesinin oldukça üzerinde.
- Maria Wilke ve editörümüz ise tekrar yola koyulmaya hazır.
Ne bisikletçilerimizin ne de Yeni BMW iX’in molaya ihtiyacı yokmuş gibi görünüyor, bu yüzden yola devam ediyoruz. Innsbruck’tan başlayarak Brenner Geçidi’ne doğru uzanan 35 kilometrelik yol 2.600 fit yüksekliğinde, hatırı sayılır bir tırmanışa ev sahipliği yapıyor. Çoğunlukla, bisikletlerimizi varış noktamıza doğru rahat bir şekilde yan yana sürüyoruz. Tirol eyaletinin başkenti üzerinde birkaç kez yüzünü gösteren güneşten cesaret alarak İtalya sınırına ulaştığımızda ise yaz havasıyla karşılaşacağımızı düşünüyoruz.
Avusturya/İtalya sınırındaki Brenner Geçidi (4.494 fit), 104. km
- Yeni BMW iX’in bataryası hâlâ %80 seviyelerinde.
- Maria Wilke ve editörümüzün ise biraz dinlenmeye ihtiyacı var.
Bergisel’den hemen sonra çıkardığımız rüzgar siperlerini, kaşkolları ve kol/bacak ısıtıcılarını Brennero’ya ulaştığımızda yeniden kullanmak zorunda kalıyoruz. Ümit ettiğimiz yaz havasının hâlâ daha güneyde kaldığını fark ediyoruz. Bu sırada hafif bir yağmur bastırıyor. Geçmişte sınırın yerini işaretlemek için kullanılan eski bir kayanın üzerinde on dakika kadar mola veriyor, su şişelerimizi dolduruyor, gerinme hareketleri yapıyor ve rotamızı kontrol ediyoruz. Şu an için olağanüstü bir durum yok. Yeni BMW iX’ten inen sürücümüz sanki kaplıcada bir gün geçirmiş gibi görünüyor ve bunu gören Maria gülümsemesini tutamıyor. Maria tekrar yola koyulma zamanının geldiğini söylerken aklımdan akşam sıcak ve rahatlatıcı bir banyo yapmak geçiyor.
Sterzing (3.110 fit), 118. km
- Yeni BMW iX’in bataryası, rejeneratif frenleme sayesinde halen %80 seviyelerinde.
- Maria Wilke ve editörümüz ise kendilerini bekleyen tırmanış için motive haldeler.
Sterzing’de bisikletlerimizi yolun akışına bırakıyor ve bu sayede enerjimizi saklıyoruz. Aynı durum Yeni BMW iX için de geçerli. Sterling’den sonra Wipp Vadisi yolu doğruca Jaufen Geçidi’ne doğru tırmanışlı olduğu için bu çok önemli. Ancak, öncelikle kıyafetlerimizi bir kez daha değiştirmemiz gerekiyor. Dış giysilerimizi çıkarıyor ve ekipmanlarımızı Yeni BMW iX'in arka koltuğuna yerleştiriyoruz. Jaufen Geçidi’ne doğru yol alırken birkaç kilometre boyunca hızlanıp tempomuzu bulmaya çalışıyoruz. Bizi bekleyen tırmanışı tamamlamak için hemen hemen bir buçuk saatimiz var. Maria’nın yüzünde her zaman olduğu gibi bir gülümseme var. Elektrikli otomobilimiz de hemen arkamızda bizi takip ediyor.
Enerji toplamak için küçük bir mola: Yeni BMW iX ve hikâyemizin iki kahramanı soluklanmak için kısa bir ara veriyor. Otomobilin ön bölümünde 21 inç, yıldız kollu, stil 1011, Siyah BMW aerodinamik jant görünüyor.
Jaufen Geçidi (6.870 fit), 137. km
- Yeni BMW iX’in bataryası, dağ tırmanışı sırasında biraz enerji tüketmiş olsa da hâlâ iyi durumda.
- Maria Wilke ve editörümüz ise soğuk havayla karşı karşıya.
Wiptall Vadisi’nden Jaufen Geçidi’ne doğru tırmanan doğu rampası zorlu bir rota. 3.772 fit yüksekliğe çıkan tırmanış 15 kilometrelik yol boyunca eşit bir dağılıma sahip ve ortalama eğim %7,6 seviyesinde. Bu koşullar bisikletçiler için biraz zorlayıcı olsa da Yeni BMW iX açısından adeta çocuk oyuncağı (➜Daha fazlası için: Otomobillerde Tork Hakkında Bilinmesi Gerekenler). Henüz ormanın derinliklerindeyiz ancak ağaçların bittiği sınıra doğru yaklaşıyoruz. Hava sanki bizimle oyun oynamak istermiş gibi. Kah sağanak yağmur bastırıyor kah güneş açıyor, ardından karla karışık yağmura dönüyor ve rüzgar esiyor. Tüm bunlar Alpler için olağan. Bu nedenle, geçidin zirvesinde kısa bir mola veriyoruz ve yanımızda getirdiğimiz ne varsa üzerimize geçiriyoruz. Artık, yazımızın başında bahsettiğimiz ve sabırsızlıkla beklediğimiz ödül anına geldik. Tırmanış ne kadar yüksekse aşağı inmesi de o kadar eğlenceli oluyor. Bu durum hem bisikletçiler olarak bizim için hem de Yeni BMW iX için geçerli. Uzun virajlar ve oldukça dik yokuşlar arasından kendimizi Passeier Vadisi’ne doğru serbest dalışa bırakıyoruz. Her dönemeçte hava biraz daha ısınıyor ve yüzümüzdeki gülümseme gittikçe büyüyor.
St. Leonhard, Passeier Vadisi (2.260 fit), 155. km
- Yeni BMW iX’in bataryası, rejeneratif frenleme sayesinde yeniden şarj oluyor.
- Maria Wilke ve editörümüz ise kendilerini yokuş aşağı bırakmış durumda.
Jaufen Geçidi’nin hemen öncesindeki tırmanış sırasında Kış mevsiminde gibi hissetmiştik, ancak şimdi Bahar yüzünü gösteriyor. Günün son molasını vermek üzere duruyor ve üzerimizdeki kıyafetleri mümkün olduğunca çıkarıyoruz. Artık, bizi meyve bahçelerinin ve üzüm bağlarının manzarası eşliğinde Etsch Vadisi’ne kadar götürecek olan kademeli bir iniş rotasındayız. Bugün daha fazla tırmanış yapmamız gerekmediğini ve hedefimize varmak üzere olduğumuzu biliyoruz, bu yüzden biraz hızlanmaya karar veriyoruz. Yeni BMW iX’in enerji tüketimi konusunda endişelenmeye de gerek yok (➜ Daha fazlası için: Elektrikli Otomobil Mitleri). Etsch Vadisi’ne ulaştığımız sırada GPS aygıtımız bizi vadinin ortasından geçen bisiklet parkuruna yönlendiriyor. Önce Sigmundskron Kalesi’ne doğru gidiyor ve ardından kuzeye, İtalya’nın Bolzano şehrine doğru beş kilometre daha yol alıyoruz. Başardık!
Bolzano şehir merkezindeki şarj istasyonu (860 fit), 210. km
- Yeni BMW iX’in bataryası ilk kez %70 seviyesinin altını gösteriyor.
- Maria Wilke ve editörümüz ise biraz dinlemeye hazır.
Bolzano’daki şarj istasyonuna ulaştığımızda (➜ Daha fazlası için: 10 Adımda Elektrikli Otomobillerin Şarj Klavuzu) kilometre sayacına göz atıyoruz: 8,5 saat boyunca bisiklet sürerek 210 kilometreden fazla yol katettiğimizi ve 3.000 fit yüksekliğe tırmanış yaptığımızı görüyoruz. Hepsinden önemlisi, Yeni BMW iX de dahil olmak üzere hiçbirimiz kendimizi sınırlarımıza dek zorlamadık. Şarj göstergesine bakılırsa ertesi gün otomobili şarj etmeden bile Almanya’ya geri dönebiliriz. Ancak riske girmek istemiyoruz. Otomobil ertesi gün hem ikimizi hem de bisikletlerimizi Garmisch-Partenkirchen kasabasına kadar taşıyacak. 135 kilometrelik bu yol, bizim için farklı bir serüven olacak.
Konforlu bir yolculuğun anahtarı mükemmel donanım. BMW Lifestyle koleksiyonundan hafif bir mont giyen Maria Wilke, bisikletleri BMW Pro 2.0 arka bisiklet rafına yüklüyor.
ELEKTRİKLİ OTOMOBİLLE DAĞ SEYAHATLERİ İÇİN 3 İPUCU.
ELEKTRİKLİ OTOMOBİLLER DAĞ SEYAHATLERİ İÇİN NEDEN İDEALDİR?
✔ Elektrikli otomobiller lokal emisyon üretmez.
✔ Son derece sessiz olan elektrikli otomobiller gürültü kirliliğine neden olmaz.
✔ Hızlı tork ve bunun hızlanma üzerindeki etkisi yokuş yukarı sürüşleri güvenli ve eğlenceli hale getirir.
✔ Yokuş aşağı sürüş ise bataryanın hızlı şekilde yeniden şarj olmasını sağlar ve oldukça az fren kullanımı gerektirir, bu sayede fren ömrü uzar.
✔ Yarış bisikletinizi, dağ bisikletinizi ya da elektrikli bisikletinizi yanınıza almak isterseniz Yeni BMW iX’le birlikte opsiyon olarak sunulan römork bağlantısı, bisiklet rafları için ideal bir çözüm sağlar.
ALPLER’DE BİSİKLET GEZİLERİ İÇİN 7 İPUCU.
✔ Mevsim: Alpler’de bisiklet gezileri için en uygun mevsim Yaz’ın ortasına denk gelen dönem olabilir. Günlerin daha uzun olduğu bu dönemde 6.500 fit yüksekliğin üzerine çıkıldığında hava aşırı derecede soğumaz ve yollar karla kaplı olmaz.
✔ Rota: Rotanızı seçerken form durumunuzu, mevsimi, hava koşullarını ve elbette ilginizi çeken aktiviteleri göz önünde bulundurmanızı öneririz. Keyif dolu bir sürüş için Brenner rotasını, zorlayıcı bir tırmanış içinse Timmelsjoch rotasını tercih edebilirsiniz. Daha fazla yol katetmek istiyorsanız başlangıç noktanızı Münih olarak belirleyebilirsiniz.
✔ Fiziksel güç: Öncesinden idman yapmadıkça bir bisiklet turuna çıkmak ne akıllıca ne de eğlenceli olur. Yüksek rakımlarda günde 125 milin üzerinde bisiklet sürmek fiziksel açıdan çok zorlayıcı olabilir. Böyle bir tur için gerekli olan form seviyesine yalnızca idman yaparak ulaşabilirsiniz.
✔ Ayrıca, bisikletinizin de mükemmel durumda olması gerekir. 5.000 fit yüksekliğindeki bir dağdan 30 dakika içerisinde inebilmek için bisikletinizin frenleri güvenilir olmalıdır. Ayarları mükemmel şekilde yapılmış bir bisiklet, kaslarınız üzerindeki yükü de azaltır.
✔ Bisiklet ekipmanı: Çok detaya girmeden, en az sekiz saat boyunca bisiklet üzerinde oturuyor olacağınız için ilk odaklanmanız gereken şey bisiklet pantolonları olmalı. 6.500 fit yüksekliğe çıkıp ter içinde kaldığınızda, iniş yoluna aynı giysilerle devam etmek iyi bir fikir olmayabilir. Yanınızda rüzgara ve yağmura karşı koruma sağlayan montlar ve kol/bacak ısıtıcıları ile eldiven taşımanızı öneririz. Tünellerden geçerken veya hava koşulları bozulduğunda güvenliğinizi sağlamak için kaskınıza takabileceğiniz bir lamba bulundurmanızı da öneririz.
✔ Yiyecek ve içecek: Bisiklet üzerinde neler yiyebileceğinizi ve daha da önemlisi neler yiyemeyeceğinizi görmek için önceden bir deneme yapmanızı öneririz. Yanınıza yeteri kadar kalorili ve tuzlu yiyeceklerle (terlemeyle atıldığı için) bol miktarda su almayı unutmayın.
✔ Hava durumu: Hava durumu dağlarda anlık olarak değişebilir. Dolu yağışı veya gök gürültülü fırtına başlarsa bisikletten inerek bir mola vermekten çekinmeyin. Alpler’e çıkacağınız bir bisiklet turunda en önemli önceliğiniz güvenlik olmalı.
*Fotoğraflar: Yannick Wolff; Yazar: Nils Arnold | Yazı için kaynak: https://www.bmw.com/en/performance/transalp-with-a-road-bike.html